FEVIA en NBB blikken vooruit op 2016

Economic expectations in 2016 in retail & consumer goods, dat is het thema van de volgende sessie van The Retail Society. Bij wijze van teaser lichten we voor u graag al een tipje van de sluier op van de voordrachten die u mag verwachten.

 

Macro-economische vooruitzichten: Geert Langenus (Nationale Bank van België)

 

Geert Langenus, Head of the National Accounts and Business Cycle Unit, Research Department, National Bank of Belgium: “Eind 2015 heeft de Nationale Bank van België (NBB) haar macro-economische vooruitzichten voor dit en het volgende jaar gepubliceerd. Naar verluidt zal de Belgische economie tegen een gematigd tempo in 2016 verder blijven groeien. De vertraging die vanaf de zomer 2015 optrad, werd toen niet als de voorbode van een nieuwe crisis beschouwd. In het kader daarvan vind ik het een opvallend feit dat, afgaande op de eerste kwartaalcijfers, de groei die in de eerste helft van het voorbije jaar gerealiseerd werd in heel belangrijke mate geschraagd werd door de aantrekkende gezinsconsumptie. Maar sindsdien kent die weer een beduidende terugval. Dus ik vraag mij af: wat houden de vooruitzichten in voor de gezinsinkomens en voor hun uitgaven dit jaar? Wat is de werkelijke impact van de verschillende genomen beleidsmaatregelen die er op gericht zijn om de arbeidskosten voor ondernemingen te drukken? Hoe zal de algehele spaarquote verder evolueren?”
 

Impact terreurdreiging en veiligheidsmaatregelen

 

“Sinds het afsluiten van de projecties van de NBB zijn er overigens heel wat nieuwe ontwikkelingen geweest. Zo hebben de verhoogde terreurdreiging na de aanslagen in Parijs in november vorig jaar en de bijhorende strengere veiligheidsmaatregelen een duidelijk voelbare impact gehad op bepaalde vormen van consumptie én op de omzet van de handel en de horeca in de stad Brussel”, stelt Geert Langenus. “Daarnaast vertonen de financiële markten wereldwijd een heel hoge volatiliteit en een duidelijk neerwaartse trend sinds begin dit jaar. In welke mate zullen deze nieuwe elementen wegen op de groeivooruitzichten en, vooral, op het inkomen en het vertrouwen van de consumenten? Dat zullen Raïsa Basselier en ik op The Retail Society van 25 februari allemaal graag verder toelichten…”.

 

 

Jean Eylenbosch (FEVIA): Groei en verantwoordelijkheid gaan hand in hand”

 

Jean Eylenbosch, Voorzitter FEVIA, VP EU Government Relations, Chaudfontaine en Coca-Cola Enterprises Belux, stelt zichzelf de vraag: “Wat is de eigenlijke zin van ondernemen? Voor mij persoonlijk betekent dit zoveel meer dan een filosofische vraag alleen. Het gaat immers direct naar de kern van waar de bedrijfswereld – en dus ook voedingsbedrijven – rond draaien, rond functioneren. De vraag die zich hier duidelijk stelt is naar wat bedrijven precies relevant maakt in een maatschappij waar de uitdagingen bijzonder talrijk zijn en de (r)evoluties elkaar in sneltempo opvolgen.”

 

Belgische voedingsindustrie op de kaart

 

“Met ‘Food.be. Small Country. Great Food’ slaagde de Belgische voedingsindustrie er de voorbije jaren in om de Belgische voeding nadrukkelijk op de kaart te zetten, en dat zowel in het binnen- als in buitenland”, weet Eylenbosch. “Ons land en haar voedingsbedrijven werden zich eindelijk bewust van de fierheid over de eigen kwaliteit, diversiteit en innovatie van onze producten en is die fierheid ook met ‘Food.be’ gaan uitstralen. De resultaten bleven dan ook niet uit, want de omzet van de voedingsindustrie kent een constante groei, vooral dankzij het succes op verre exportmarkten, zoals: China, Canada en de Verenigde Staten. Als enige industriële sector kon de voedingsindustrie daardoor niet alleen werkgelegenheid in België behouden tijdens de voorbije jaren, maar vertoont de voedingssector ook een positieve handelsbalans."

 

Maar kan de voedingsindustrie dit groeimodel aanhouden in een wereld waar zich uitdagingen op het vlak van milieu en gezondheid stellen?

 

Jean Eylenbosch is er van overtuigd dat dit perfect mogelijk is, zolang we maar goed beseffen dat België haast maar zo groot als een confettistip is op wereldvlak beschouwd. “Dit impliceert met andere woorden dat het streefdoel moet zijn om het juiste recept te vinden op maat van ons land. Als nieuwe voorzitter van FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, roep ik de overheid op om samen met de voedingsindustrie werkgelegenheid te creëren en pragmatische oplossingen uit te werken voor belangrijke hedendaagse uitdagingen, waaronder o.m. de problematiek rond zwerfvuil en obesitas”, besluit Eylenbosch.

 

 

 

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen