EnVie redt surplusgroenten en helpt langdurig werklozen aan werk

Surplusgroenten redden en ondertussen langdurig werklozen aan een job helpen? Dat is het doel van de sociale onderneming enVie die vanaf vandaag een gamma 100% natuurlijke en Belgische soepen lanceert. McCain België, Colruyt Group, Randstad Group en REO Veiling en de Belgische Federatie van Voedselbanken ondersteunen het project.

 

Jaarlijks wordt in België 1/3 van ons voedsel dat perfect geschikt is voor consumptie weggegooid. Daarnaast verspilt elke Belg jaarlijks zo'n 340kg. Dat is enorm. Daarom kwam Naomi Smith twee jaar geleden op het idee om een sociale onderneming op te richten die de strijd aanbindt met voedselverpilling en tegelijk langdurig werklozen aan een job helpt. Hoe doet ze dat? Door samen met een team van werklozen soep te maken op basis van overschotten van verse Belgische kwaliteitsgroenten die niet voldoen aan de standaard vorm of grootte en daarom worden weggegooid. Daarbij kan ze rekenen op de hulp van haar partners McCain België, Colruyt  Group,  Randstad  Group, REO  Veiling,  de  Belgische  groenten -en fruitcoöperatie, en de Belgische Federatie van Voedselbanken.

 

Hoe gaat het concreet in zijn werk?

 

De  Belgische  groenten -en fruitcoöperatie, REO Veiling, levert de overschotten verse groenten die afkomstig zijn van Belgische telers. Die worden vervolgens verwerkt door Naomi Smith en haar 4 koppig team in hun atelier in Anderlecht, waarna de soep te koop wordt aangeboden onder het Boni Selection-label in 127 OKay-winkels en 6 Okay Compact-vestigingen. Dankzij het uitgebreide distributienetwerk van Colruyt Group kan enVie bovendien rekenen op veel zichtbaarheid, essentieel voor de lancering van een nieuw product.

 

100% natuurlijke soepen van Belgische makelij

 

De soepen van enVie bevatten 40 tot 55% verse groenten, zijn 100% natuurlijk en bevatten geen addititieven of kleurstoffen. Opvallend: de soep blijft 8 maanden goed in de fles, dankzij het pasteurisatieproces dat het doorlopen heeft. Daarnaast bevat elke 2 liter soep 1 kg verse groenten. EnVie biedt momenteel 3 verschillende recepten aan: soep van 6 groenten, tomatensoep met basilicum en wortelsoep. Daar komen er binnenkort nog eens 4 seizoensgebonden soepen bij, waaronder courgette- en witlofsoep.

 

Tijdens het eerste jaar van bestaan verwacht enVie reeds 40 ton groenten van de voedselverspilling te redden. Het doel is om op 2 jaar tijd zelfs 100 ton groenten te verwerken.

 

Langdurig werklozen aan een job helpen

 

Toch doet enVie meer dan surplusgroenten redden. De onderneming zet zich ook in voor een duurzame terwerkstelling door langdurig werklozen aan een job te helpen en dat vanuit hun atelier in Anderlecht, een stad waar zo’n 18% van de bevolking werkloos is. Via een opleidingsprogramma in de onderneming re-integreert enVie langdurig werklozen op de arbeidsmarkt, dankzij een stabiele en waardevolle job. De werknemers van enVie worden door Randstad gerekruteerd en voor één jaar in dienst genomen. Op die manier kan enVie voor een grotere impact zorgen, aangezien meer werklozen in aanmerking komen. Gedurende  twaalf  maanden  krijgt  elk van hen een grondige opleiding en wordt de nodige praktische ervaring opgedaan om een professionele ‘productiemedewerker in de voedingsindustrie’ te worden, volgens de omschrijving gehanteerd door het SFMQ (Service Francophone des Métiers et Qualifications).

 

enVie ontwikkelde hiervoor een intern opleidingstraject waarin niet alleen het dagelijks bereiden van de  soepen  aan  bod  komt,  maar  ook aanvullende  opleidingen  op  gebied  van  voedselveiligheid  en hygiëne, het bedienen van gespecialiseerde machines, leadership en persoonlijke ontwikkeling.

 

Toch stopt het verhaal van enVie niet nadat de werknemers hun eenjarige tewerkstelling erop zit. De onderneming helpt hen namelijk verder bij hun zoektocht naar een stabiele  job en daarvoor schakelt het de hulp in van Randstad Group. Die begeleidt de langdurig werklozen om hen op een duurzame manier terug te integreren op de arbeidsmarkt.

 

Inmiddels bestaat het team uit 5 personen, inclusief Naomi Smith. In het eerste jaar wierf enVie reeds vier personen aan. De bedoeling is elk jaar twee tot drie personen aan te werven.

 

Ondersteuning

 

Om een sociaal project als enVie succesvol te laten worden, is er niet alleen veel  wilskracht en motivatie nodig,  maar ook de nodige financiële middelen en ondersteuning van geëngageerde partners. En daarvoor kon Naomi Smith rekenen op de hulp van McCain België, Colruyt Group,  Randstad Group en REO Veiling, de Belgische groenten -en fruitcoöperatie. Daarnaast treedt de Belgische Federatie van Voedselbanken op als ethische partner en zet het zijn expertise als sociale actor in ten dienste van het project.

 

« Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat ik kon rekenen op de steun van deze vier partners, zonder hen  had  het  enVie-project nooit kunnen bestaan », vertelt Naomi. « Veel meer dan hun financiële steun, bieden ze ook hun kennis en knowhow aan om verder te gaan met dit prachtige avontuur. »

 

Reo Veiling, Colruyt Group en Randstad Group mogen dan wel actief betrokken zijn in het productieproces. Toch is ook de steun van McCain cruciaal. De marktleider van aardappelproducten biedt enVie namelijk strategische en logistieke steun aan dankzij zijn kennis die het verkreeg door zijn vele sociale projecten in het buitenland. « Globaal willen we het dagelijkse leven verbeteren van gemeenschappen die in precaire situaties verkeren, lokaal maar ook aan de andere kant van de wereld. Het idee dat daarachter zit is dat iedereen kan helpen, elk op zijn manier. Zo leiden we projecten in Frankrijk, Griekenland, Colombia en Marokko, steeds in het kader van sociale ondernemingen”, vertelt William Jarijch, Managing Director van McCain België. "Dankzij die kennis kunnen we enVie helpen om een vlotte start te nemen en daarbij zoveel mogelijk kinderziektes te vermijden." 

 

Sociale meerwaarde

 

Over één ding zijn alle partners het eens: net de combinatie tussen het sociale aspect en de strijd tegen de voedselverspilling hebben hen overtuigd om deel te nemen aan dit project.

 

“Duurzaam ondernemen zit echt in het DNA van Colruyt Group: we nemen dit mee in alles wat we doen en willen op verschillende vlakken onze maatschappelijke rol oppakken. De samenwerking met enVie  past perfect in deze ambitie: oplossingen zoeken voor food waste is en blijft ook voor ons een belangrijk punt. Het geeft een extra meerwaarde als dit ook nog eens een sociale insteek heeft. We zijn trots dat we enVie kunnen ondersteunen met onder andere onze kennis op vlak van retail, en door de soepen onder Boni Selection-label aan te bieden aan de OKay -en OKay Compact-klanten. Dankzij dit initiatief kunnen die klanten ook hun steentje bijdragen tot een heel mooi doel”, vertelt Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Colruyt Group Fine Food.

 

“enVie is een fantastisch  sociaal  project,  zowel  wat  de  doelstellingen  als  de  uitvoering  ervan  betreft.  Het is het resultaat van de wilskracht van personen en bedrijven die adequaat reageren op de reële problemen van  onze  samenleving. Ik hoop van harte dat enVie sociaal  iets  losmaakt bij de  Belgen en dat ze natuurlijk ook onze soepen lekker vinden! Met elke fles die verkocht wordt, wordt er gestreden tegen de  voedselverspilling en de langdurige werkloosheid! Van een  solidaire en menselijke aankoop gesproken! ”, reageert Naomi Smith enthousiast, terwijl ze eraan toevoegt dat dit project enkel het begin is. "In de toekomst komen er zeker nog heel wat nieuwe projecten aan. Hoe die er zullen uitzien, kan ik nog niet zeggen, maar we kunnen verschillende kanten uit. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook tomatensaus gaan aanbieden. Daarnaast wil ik het bedrijf nog uitbreiden. Al is het zeker niet de bedoeling dat enVie uitgroeit tot een groot bedrijf van 300 man. Voor mij is het belangrijk dat het allemaal kleine ateliers blijven met enkele lokale werknemers die langdurig werkloos zijn. Op die manier blijft de persoonlijke band met de werknemers behouden en kunnen we ondertussen toch zorgen voor zo'n groot mogelijke impact op sociaal vlak en op het vlak van voedselverspilling."

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen