Field & Concept zag dertig jaar geleden het licht. Met drie decennia ervaring in fieldmarketing op de teller, is het bureau een vaste waarde in de sector. Op het palmares: campagnes voor klinkende namen als Proximus, Nespresso en Coca-Cola. Field & Concept en Proximus sloegen twintig jaar geleden de handen in elkaar. Vandaag werken ze nog altijd samen als een goed geoliede tandem. We vroegen Tine Dirckx (Managing Director Field & Concept) en Caroline Debod (Retail Development & Operations Manager Proximus) naar de meerwaarde van hun partnership.

The fieldgood agency

Field & Concept is hip & happening én super professioneel. Tine Dirckx leidt een ijzersterk team met een moderne uitvalsbasis in Sint-Lambrechts-Woluwe. “Met veertig interne medewerkers en een honderdtal FTE’s ‘on the field’, krikken we de merkbekendheid en zichtbaarheid van onze klanten op. We zetten merkactivatie, merchandising en sales- en marketingcampagnes kracht bij. En trekken consumenten over de streep met belevenisvolle ervaringen.”

Stevige positie verankeren

Voor Proximus is Field & Concept meer dan een uitvoerende partner. De telecomgigant opereert in een erg competitieve markt. Optimale klantbeleving en een positief imago zijn cruciaal om het verschil te maken. Caroline Debod: “Daartoe dragen zowel onze teams als die van Field & Concept rechtstreeks bij. Proximus lanceert regelmatig nieuwe campagnes. Die moeten snel, efficiënt en uniform worden uitgerold in alle verkooppunten – zo’n vierhonderd in totaal. Field & Concept streeft daarbij telkens de leuze ‘first time right’ na.”

Letterlijk en figuurlijk dichtbij

Tine Dirckx: “De merchandisers van Field & Concept hebben drie dagen de tijd om promoties in verkooppunten op de rails te krijgen. Na een uitgebreide briefing gaan ze op pad met materialen, en zorgen ze voor een uniforme uitstraling in de winkelpunten.” En dat alles opdat Proximus tot het hart van de consument kan spreken.

Caroline Debod: “Voor Proximus zijn de fysieke verkooppunten een verlenging van én een aanvulling op onze digitale kanalen. Dagelijks onze klanten professioneel begeleiden en verrassen met onze diensten en services is essentieel. Dat houdt ook in dat onze shops snel up-to-date moeten zijn qua visibiliteit en boodschappen. Onze beide teams zetten zich daarvoor al twintig jaar in. Zo zijn we ‘altijd dicht bij’ onze klanten.”

Gestoeld op gemene delers

Dat de bedrijven zo lang goed samenwerken is best uniek. Er heerst een uitstekende wisselwerking tussen Proximus en Field & Concept. Tine Dirckx: “Transparante communicatie, een open dialoog en constructieve feedback vormen het fundament van een vruchtbaar partnership. Alles gebeurt in nauw overleg om de campagnes met succes in de markt te zetten.”

Caroline Debod: “Onze samenwerking is gestoeld op enkele basisprincipes. In het bijzonder een open dialoog met voortdurend overleg en een streven naar optimale efficiëntie. Zowel op het gebied van kwaliteit, nieuwe tools en processen als een gezonde prijs-kwaliteitverhouding.”

Klaar voor de toekomst

Het lijkt paradoxaal om te investeren in fysieke winkels in tijden van digitalisering en e-commerce. Informeren en oriënteren gebeurt veelal online, maar in het fysieke verkooppunt worden knopen doorgehakt. De fieldmarketinginspanningen lonen én zijn broodnodig: het gros van de consumenten neemt zijn aankoopbeslissingen below the line – op de winkelvloer.

Caroline Debod: “Proximus zet in op een omnichannel aanpak met een piekfijn evenwicht tussen on- en offlinekanalen. Het digitale aspect krijgt meer aandacht in onze winkels. Daardoor zullen we in de toekomst nog meer focussen op de beleving die we onze klanten offline bieden. Field & Concept kan daarin een rol spelen, bijvoorbeeld door creatieve brandactivatiediensten aan te reiken.”

Tine Dirckx: “Net zoals voor Proximus, is digitalisering voor Field & Concept een kernpunt. We ontwikkelden eigen applicaties om in werkelijke tijd foto’s en analyses van campagnes door te sturen – efficiënt en transparant, dé kernwaarden van onze samenwerking.”

WWW.FIELD-CONCEPT.COM