Dirk Van de Walle volgt Wim Swyngedouw op als de nieuwe voorzitter van BABM, de Belgisch-Luxemburgse vereniging van merkfabrikanten. Van de Walle wil vooral inzetten op meer innovatie, e-commerce en digitalisering, maar wil ook de relatie met de distributiesector versterken om eerlijke concurrentie te garanderen.

Wim Swyngedouw, managing director van Melitta Benelux, stapt op als voorzitter van BABM.  Onder zijn voorzitterschap groeide het aantal leden van 45 naar 73 mensen. Sinds hij in 2013 voorzitter werd, zorgde hij niet alleen voor nieuwe hulpmiddelen om de effectiviteit van BABM te vergroten en om haar leden beter van dienst te zijn. Hij richtte ook werkgroepen op die zich bezighouden met thema’s als e-commerce, toeleveringsketens en handelspraktijken. Daarnaast volgde er ook een “BABM knowledge centre”, waardoor de vereniging gemakkelijker toegang krijgt tot de nodige gegevens die haar ondersteunt bij hun zakelijke en politieke contacten.

Toch is het werk volgens Wim Swyngedouw zeker nog niet klaar: “Waar we niet in geslaagd zijn in die 5 jaar is om de zogenaamde win-win tussen retailer en fabrikant echt om te zetten in een model dat toegevoegde waarde brengt aan alle spelers”, zegt hij. “We blijven ons vast rijden in een model waarbij beide partijen in keiharde onderhandelingen toegevoegde waarde inleveren en daarmee elke innovatie of differentiatie in de kiem smoren. Met de consument als lachende derde? Zelfs dat niet want die consument wordt opgevoed met het idee dat alles veel goedkoper kan gekocht worden dan wat het werkelijk kost. En dergelijk model leidt op de lange termijn tot verarming van het aanbod.” 

Dirk Van de Walle, nieuwe voorzitter

Dirk Van de Walle, de huidige Country Director Benelux en Group Director R&D and Innovation bij Spadel, zal Swyngedouw opvolgen. Hij is ondertussen al dertig jaar actief in de merkenwereld en werkte onder meer bij Unilever, Ter Beke Group en Talking French voordat hij in 2013 bij Spadel aankwam. "Net die jarenlange ervaring maakt dat hij het ideale profiel heeft om BABM en haar leden te helpen de belangrijke uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd is het hoofd te bieden, in het bijzonder de noodzaak om innovatie te stimuleren, het respecteren van eerlijke handelspraktijken en het onderhouden van goede relaties met de distributiesector", verklaart BABM.

“Innovatie in de breedste zin van het woord moet voorop staan binnen BABM. Innovatie is de sleutel naar een verdere marktdynamisering voor elke fabrikant, en daar moeten we ook gezamenlijk de nodige aandacht aan geven en waar mogelijk onze krachten bundelen”, verduidelijkt Dirk Van de Walle. “Daarmee bedoel ik niet enkel productinnovaties, maar ook innovatie in de relatie tussen merk en fabrikant en innovatie in de logistieke ketting. De klassieke retail heeft vandaag nog een dominante positie, maar de consumenten zijn meer en meer op zoek naar een hogere variëteit van producten van een hoge kwaliteit, en willen deze bovendien op de meest gemakkelijke manier op de meest aangewezen plek geleverd krijgen op het tijdstip dat zij wensen. Het patroon van de klassieke retail die steeds meer focussen op meer en diepere prijspromoties gaat de behoefte van de consument gewoon voorbij. Het is dan ook één van onze taken om dit snel veranderend consumentengedrag goed te capteren en daar op de juiste manier op in te kunnen spelen. De waarde van big data hierin is cruciaal. Het is geen toekomstwoord meer, maar wordt dagelijks meer en meer realiteit.”