DHL test momenteel in enkele Europese steden een nieuw concept stadsdistributie, hoofdzakelijk voor de levering van e-commerce pakjes. Na Amsterdam worden ze nu ook in Frankfurt en Utrecht ingezet. Het concept zal later dit jaar ook in Antwerpen getest worden.

DHL test de Cubicycle al meer dan een jaar in Amsterdam. Het is totaal nieuw type elektrische cargofietsen, omdat in tegenstelling tot de meer conventionele exemplaren, zij een afneembare container als ladingsbak hebben. Zo gebruikt DHL al geruime tijd de Parcycle, een fiets met een vaste bak van 140 liter. Ook andere pakjesleveranciers gebruiken dergelijk pakjesfietsen.

Het nadeel van deze vaste bakken is dat wanneer alle leveringen gedaan zijn, de laadbak opnieuw manueel moet aangevuld worden. Dat gebeurt in een kleine stadsdistributiecentrum of een bestelwagen die als ‘mobiele hub’ gebruikt wordt. Met de Cubicycle  die DHL Express nu test, is dat niet het geval. De lege laadbak wordt van de fiets gehaald en vervangen door een nieuwe, die al voorgeladen is.

 

Meer leveringen per uur

Dankzij de elektrische trapondersteuning kunnen de koeriers met een Cubicycle tot 125 kg pakjes vervoeren. In de stad kunnen ze sneller rijden dan conventionele bestelwagens, onder andere omdat ze op de fietspaden mogen rijden. Ze zijn dus minder gongestiegevoelig. Met een bestelwagen  kan DHL Express zes tot zeven pakjes per uur afleveren, maar met een Cubicycle loopt dat op tot tien leveringen per uur. Een Cubicycle-koerier kan tot 50 km per dag afleggen.

Een bestelwagen heeft echter een groter laadvermogen. Ze moet dus minder snel bijgevuld worden. Omdat te compenseren gebruikt DHL de Cubicycle in combinatie met een nieuw concept van mobiele distributiepunten, de zogeheten ‘City Hubs’. De containers worden voorgeladen in een operationele vestiging van DHL en op de aanhangwagen van een bestelwagen geladen. Die rijdt naar het stadscentrum, waar de containers op de fietsen worden overgezet.

Hiermee zijn ook de retourstromen geoptimaliseerd. Niet afgeleverde of geretourneerde pakjes worden desgevallend in de bestelwagen geladen.

Antwerpen

Na Amsterdam, Frankfurt en Utrecht zal het Cubicycle-concept in meer Europese steden uitgetest worden. Ook Antwerpen is erbij. Naar verluidt zou dat in de loop van dit jaar gebeuren. Volgens de woordvoerster van DHL Express Belux is de exacte startdatum van de testen echter nog niet gekend.

DHL Express gebruikt cargofietsen  nu al in 80 steden in Europa.  De tests met de Cubicycle worden opgedreven omdat elke City Hub twee conventionele bestelwagens kan vervangen en ruim 16 ton CO2-emissies kan vermijden. Dat is een belangrijke factor, omdat Deutsche Post DHL, het moederbedrijf van DHL Express, zopas heeft aangekondigd dat het tegen 2025 zijn CO2-uitstoot tot de helft wil herleiden tegenover 2007. Om dit te verwezenlijken zullen tegen dan 70% van alle firstmile- en lastmilediensten uitgevoerd worden met schone voertuigen en leveroplossingen, zoals cargofietsen.