Q8 en Delhaize Shop&Go: 10 à 15 geplande nieuwe openingen per jaar

Delhaize en oliemaatschappij Q8 vieren hun kristallen huwelijk – 15 jaar getrouwd – op een mooie wijze: door deze verbintenis voor een nieuwe periode van 15 jaar te verlengen. Met twee journalisten, waaronder uw dienaar, als getuige. Een verslag van het gesprek met Koen Vankelst, Retail Director Q8, en Lionel Desclée, Senior Vice-President Affiliated Retail, New Markets & Real Estate bij Delhaize Belgium. En een gelegenheid om vol te tanken, met nieuws natuurlijk.

Al 15 jaar! Wat vliegt de tijd: de aankondiging van het partnership tussen Delhaize en Q8 was in 1999 groot nieuws, omdat het twee totaal verschillende werelden samenbracht. “Eind jaren 90 was een sleutelmoment waarop heel wat veranderde in onze markt. Het was de periode waarin Q8 de benzinepompen van BP en Aral overnam. Maar ook het moment waarop het voedingsaanbod in onze tankstationshops, in de zgn. convenience stores, sterk groeide,” herinnert Koen Vankelst zich. Vijftien jaar later wordt deze term minder gebruikt. Misschien omdat dit kanaal een retailformat op zich is geworden? “Delhaize ontvangt elke week zo’n 4,5 miljoen klanten in haar winkels, alle formaten bij elkaar, een record voor de Belgische markt. Maar wist u dat het netwerk Shop&Go op zich alleen al goed is voor 1 miljoen?” zegt Lionel Desclée, die wijst op het feit dat voor de klant de Shop&Go’s evengoed Delhaize contactpunten zijn, met een aanbod waar het huismerk goed vertegenwoordigd is. Er werden door Q8 grote inspanningen gedaan door de hardware en software systemen van de pompen volledig te vernieuwen zodat de klant benzine kan tanken en de pluskaart kan scannen voor extra punten. Deze verbeterde integratie van het loyaltyprogramma maakt cross marketing acties voortaan mogelijk, zoals de recentste die Koen Vankelst aanhaalt: “We hebben ons gericht tot de Delhaize klanten (van Delhaize supermarkten,  AD Delhaizes of Proxy’s) die in een zone rond een Q8-station wonen, maar er niet tanken, door hen 250 punten te geven bij elk bezoek. We hebben 10% redemptie opgetekend, een score die stukken beter is dan dergelijke aanbiedingen in direct marketing.” 

Gestage groei 

Maar Shop&Go zijn niet alleen tankstationwinkels: op de 135 verkooppunten van het netwerk worden er 108 samen met Q8 uitgebaat. De rest zijn stand alone winkels die tegenwoordig openen in metrostations of in de stad. Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze zich bevinden op drukke plaatsen. Het aanbod is de afgelopen 15 jaar sterk verbeterd, maar blijft tussen de 5 en 7,5 euro. Het is vooral het debiet dat snel toeneemt met een jaarlijkse groei van 10%, plus een stijging van 11% wat het aantal bezoeken betreft (2015 vs. 2014)! Positieve indicatoren, vooral omdat er een comfortabele groeimarge bestaat voor de uitbreiding van het netwerk. “In de komende 5 jaar plannen we de opening van 10 à 15 nieuwe verkooppunten per jaar.” Dat zijn mooie ambities van het koppel Q8-Delhaize, duidelijk getrouwd voor betere tijden. De verbintenis wordt overigens geopend naar nieuwe partners, zoals Nespresso, die het koffiehoekje bevoorraadt, en Panos, die instaat voor de bake-off en sandwichaanbod. “Deze partnerships worden steeds sterker, het is het onderlinge engagement dat ons allen sterker heeft gemaakt.”

Wat zijn de tendensen? Vooral plezier: de klant maakt van een bezoek een pauze waarin hij zich verwent. Maar ook de service is belangrijk, met ruime openingsuren: er zijn al een twintigtal winkels 24/7 open. Een formule die niet alleen nuttig is voor de klanten: ze is rendabel, zegt men, en winstgevend qua beheer en winkelpresentatie. “Tijdens de stillere, nachtelijke uren kan het personeel zorgen voor het bijvullen of ordenen van de rekken. De ochtendklanten komen dan aan in een optimale winkel.”

 

Van tankstation naar kruidenier 

In de 15 jaar "huwelijk" hebben de teams geleerd met elkaar te werken. De spirit van de shop is veranderd, en het profiel van de zelfstandige uitbater nog meer. Een Shop&Go is niet een supermarkt in zakformaat. Het is een concept dat efficiënt beantwoordt aan een passage-cliënteel, met een antwoord voor elk consumptiemoment. Naast de traditionele impulsproducten, tabak, drinks, of pers is er de bakkerij bij gekomen, plus maaltijdoplossingen, verse producten, en een cadeauaanbod dat het zeer goed doet: bloemen, bonbons… Het huidige assortiment telt 2.200 à 2.500 referenties, maar elke winkel heeft indien zij dat wilt toegang tot het volledige Delhaizeaanbod. Je moet het natuurlijk wel kunnen beheren, de tankstationbeheerders zijn dan ook echte kruideniers geworden. Delhaize nodigt ze uit voor de jaarlijkse Food Show, neemt ze mee naar productiesites van leveranciers, en biedt hen de steun van een team ervaren adviseurs voor een gewaardeerde coaching. Voor wie handelaarsbloed heeft kan een Shop&Go een uitstekende springplank zijn voor dit beroep, omdat het bereikbaar is qua eigen financiële inbreng. 

We mogen ook niet de marktstudies voorafgaande aan een opening vergeten, die zeer betrouwbaar zijn. Als een winkel zich vestigt in een van de meer dan 400 Q8-tankstations in België (41 in Luxemburg, 185 automatische Tango pompstations in Nederland) weet je al wat de frequentiecijfers van het station zijn. Het is een instant klantenreservoir dat alleen maar kan groeien, omdat slechts een fractie van de klanten in de shop gestopt is voor benzine. En dat is uitstekend: Delhaize heeft de missie Shop&Go op een amusante manier geformuleerd: de winkels zijn meer en meer geroepen om de "koelkast van Meneer Jansen" te worden. En het succes van de formule zal dit verlengd partnership zeker niet in twijfel brengen of verzwakken.