Retailwatchers werden het voorbije jaar alweer verwend met een reeks (ver)nieuw(d)e winkelconcepten en nieuwe initiatieven uit de sector. De concepten van enkele grote retailers kregen een makeover terwijl ook enkele nieuwe spelers van zich lieten horen. Nu 2016 op gang trekt, kijken wij nog even terug naar de winkelconcepten die 2015 getekend hebben.

Carrefour opent revolutionaire hypermarkt in Bergen

Met de opening van Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés gaat Carrefour Belgium begin december voor een weergaloze winkelervaring, een ruime waaier producten die experts voor het oog van de klanten bereiden, een bijzonder winkelparcours en een indeling volgens het ‘shop in the shop’-principe. Bovendien zijn de digitale toepassingen van deze vestiging uniek in België en besteedt Carrefour er volop aandacht aan het milieu en goede doelen. Met deze nieuwe Hypermarkt ontketent Carrefour dus "een ware revolutie in de Belgische shoppingsector."

Spar (Colruyt) opent eerste winkel van nieuwe generatie 

De eerste winkel onder het nieuwe Spar-concept van Retail Partners Colruyt Group is eind oktober opengegaan in Kessel. Dit verkooppunt is de vrucht van een participatief traject, waar de zelfstandige uitbaters van het netwerk nauw bij betrokken waren. Er werd een mooi evenwicht gevonden tussen durf en pragmatisme, met als resultaat een nieuw en hedendaags imago voor de keten. 

Het Colruyt-winkelcomplex in Jambes

Colruyt Group opende in oktober voor het eerst een eigen winkelcomplex in Jambes, bij Namen. In het gebouw van 9.500m2 vind je winkels van vier Colruyt-enseignes (Colruyt Laagste Prijzen, Dreamland, Dreambaby en Collect&Go) en kunnen klanten bovendien workshops van Colruyt Group Academy volgen. 

Het nieuwe winkelconcept van Albert Heijn

De 31ste vestiging van Albert Heijn in ons land was de eerste waar AH België deze zomer veranderingen aanbrengt aan zijn winkelconcept. Met elementen van het Nederlandse AH XL-concept en extra bedientogen introduceert de nieuwste Albert Heijn in Antwerpen een nieuw winkelconcept in ons land. Wij gingen een kijkje nemen in de winkel in de Karel Oomsstraat. 

Okay Compact, de buurtwinkel van Colruyt

Ook in juni opende Colruyt Group een nieuwe vestiging van haar buurtwinkelconcept Okay Compact in het centrum van Antwerpen. Het is een kleine Okay-winkel die volledig aangepast is aan de stadsomgeving in oppervlakte, assortiment, winkelindeling en openingsuren. Hoewel de nieuwe Okay Compact al de derde winkel van de formule is in ons land, bleef het concept tot nu toe onder de radar. 

Makro Alleur: een Cash & Carry met service inbegrepen

In Gondola Magazine #206 publiceerden we nog een uitgebreid interview met Jean-Luc Tuzès. De General Manager van Makro legde toen in het lang en het breed uit wat voor een gigantische transformatie er aan de gang is in de keten. Een transformatie die het cash-and-carrymodel een nieuwe toekomst moet bieden. De onderneming heeft radicaal gebroken met het verleden. Door het opnieuw centraliseren van de logistieke flow wordt per verkooppunt een vijftigkoppig team vrijgemaakt voor de verkoop en de dienstverlening aan de klanten. Sterren op de winkelvloer dus! 

Het nieuwe gezicht van Intermarché

Het nieuwe concept van Intermarché is sinds januari 2015 een feit. In Hannuit gaat Martin Staelens van start met dat nieuwe model, waarbij hij een aantal persoonlijke accenten legt die in overeenstemming zijn met de 2750 m2 verkoopoppervlakte waarover hij beschikt. 

Thiriet betreedt de Belgische markt 

Na Picard maakte in juli ook aartsrivaal Thiriet zijn opwachting in België. De diepvriesspecialist wil een deel van het centrum en het zuiden van het land gaan veroveren. De keten gaat er verschillende winkels openen, samen met een franchisepartner die tevens een gekende persoonlijkheid is in het Belgische retaillandschap. Gondola was er als de kippen bij om de eerste Thiriet-store in het land te gaan verkennen.

Medi-Market: revolutionaire parapharmacie

 

Medi-Market is de supermarkt van welzijn en gezondheid. De keten heeft duidelijk ambitie: tegen 2020 zouden er in ons land niet minder dan twintig verkooppunten moeten zijn. De formule zorgt met zijn goedkope prijzen, uitgebreide gamma en unieke belevenis voor een doorbraak tegenover het traditionele circuit. Medi-Market won niet voor niets de Mercuriusprijs voor beste winkelconcept van het jaar!

De supermarkt van de toekomst

 

Afsluiten doen we niet met een concept dat in 2015 op de Belgische markt gelanceerd wordt, maar wel met een inspirerende kijk die we dit jaar kregen op boodschappen in de toekomst. Op de Wereldtentoonstelling van Milaan ging onze aandacht vooral uit naar één bijzondere attractie. We hebben het hier over de stand van Coop Italië, dat aan architect Carlo Ratti, tevens hoogleraar aan het MIT (Massachussetts Institute of Technology) gevraagd had een futuristische versie van hun supermarkten voor te stellen.