De laureaten van de Pentawards 2017 zijn gekend. De Diamond Award, Best of the Show werd uitgereikt aan het Spaanse agentschap Perumes y Diseño voor de collectie Starck Paris parfums. Een overzicht.

Diamond Pentaward Best of Show: Starck Paris 

“Eenvoud, ziedaar een thema dat de winnaars van de Diamond Pentawards in de voorbije jaren kenmerkte en dat ook dit jaar niet ontbreekt”, melden de organisatoren van de Pentawards. Het winnende design, Starck Paris, heeft finesse en schoonheid en wist daarmee de jury unaniem te overtuigen. Starck Paris is de nieuwe collectie parfums van sterdesigner Philippe Starck. De collectie bestaat uit drie parfums (vrouwelijk, mannelijk en neutraal).

Het concept? Drie nieuwe, duidelijke verschillende modellen creëren die samen drie flessen vormen en die, in hun verpakking, samen een sculptuur vormen. Het vloeiende uitzicht creëert een band tussen de drie parfums.

Naast de Diamond Pentaward heeft de internationale jury ook vijf prijzen toegekend in ‘Best of Category’. 

 

The BEVERAGES Platinum:  Ryuta Ishikawa (Japan) voor Kirinzan 

Net zoals vorig jaar wint een saké de Platinium Award in de categorie drank. Het gaat om de Saké Kirinzan, waarvoor Ryuta Ishikawa het design ontwierp. Het gouden esdoornblad en het gebruik van luxueuze materialen onderscheiden de fles meteen van andere satémerken.

 

The FOOD Platinum: Infinito (Pérou) voor Candela Chocolate

Candela is een Peruviaanse producent van chocolade, bekend om zijn ethisch bewustzijn. Infinito ontwierp een design dat die ethiek belichaamt. De handgemaakte tekeningen illustreren het menselijke werk achter het product, de kleuren weerspiegelen de natuurlijke omgeving waarvan de chocolade afkomstig is.

 

The BODY Platinum : Interbrand (Japan) voor Matsukiyo Toilet Paper

Het is niet altijd evident om op straat te komen als je net een pak toiletpapier gekocht hebt. Om de mogelijke gêne daarover te vermijden, heeft Interbrand uit Japan voor Matsukiyo een verpakking gemaakt die mag gezien worden. Tussen de voorgestelde verpakkingen zitten een baby, een radio, een mannentorso, enzovoort. De gêne maakt plaats voor humor. Mooi gedaan.

The OTHER MARKETS Platinum : Angelina Pischikova (Wit-Rusland) voor CS Light Bulbs

CS is de grootste leverancier van elektrische producten in Wit-Rusland. Voor zijn gamma gloeilampen deed het merk een beroep op Angelina Pischikova, die zich inspireerde op een verhaal rond Thomas Edison. Het verhaal luidt dat hij het idee kreeg om zijn eerste gloeilamp te creëren toen hij vuurvliegjes observeerde. De ontwerpster heeft de vorm van de gloeilamp gebruikt als basis om verschillende insecten te creëren.

The LUXURY Platinum: Stranger & Stranger (Groot-Brittannië) voor Italicus (Ital Spirits)

Alles aan deze fles herinnert aan Italië: de typografie, het azuurblauwe van de fles, … . De luxe wordt onderstreept door het etiket en het gewicht van de fles.

 

En in België?

In België werd een Golden Award toegekend aan Quatre Mains voor de limited edition koeken van Jules Destrooper, naar aanleiding van de 130ste verjaardag van het merk. Hetzelfde bureau kreeg ook een Silver Pentaward voor Smooth Fruit Freshly Frozen van Dirafrost Smooth Fruit. Tot slot werden drie Bronze Pentawards uitgereikt aan SAS, DeSter, Designit voor SAS Cube, aan Quatre Mains voor Chocolates from Heaven en aan Headline voor Puur.