De belangrijkste concepten van 2018

In tegenstelling tot vorig jaar, bruiste het in 2018 van de nieuwe concepten. Delhaize brak met het traditionele winkelparcours en pakte uit met een eigen stadsconcept, Carrefour verbeterde zijn hypermarktmodel, Aldi werd in een nieuw jasje gestoken, Franprix deed zijn intrede op de Belgische markt,….en dat is slechts het topje van de ijsberg. Naar goede gewoonte geeft Gondola u een overzicht van de belangrijkste concepten die dit jaar de revue passeerden.

 

Delhaize Fresh Atelier: een hyperambitieus stadsconcept (oktober 2018)

 

Stedelijk, hedendaags en ultra-vers: het nieuwe Delhaize Fresh Atelier mikt hoog en wil de generatie actieve jongeren bereiken die op zoek zijn naar verse, kant-en-klare maaltijden. In drie jaar tijd komen er 200 verkooppunten in 20 stadscentra. Ambitieus, maar ook doordacht. Delhaize maakt van de winkels bovendien een afhaalpunt voor online bestellingen.

 

Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!

 

 

Delhaize maakt komaf met het traditionele winkelparcours (september 2018)

 

En Delhaize innoveerde niet alleen met zijn nieuwe stadsconcept. De retailer pakte ook uit met een nieuw supermarktconcept. In zijn gloednieuwe winkel in Nijvel breekt de retailer namelijk met het traditionele winkelparcours. In de komende 3 jaar zal heel het winkelpark van de retailer worden omgevormd en daarom zal het bedrijf jaarlijks ook zon’ 200 miljoen euro investeren. Naast een nieuw winkelparcours vinden klanten er het Fresh Atelier (by Foodmaker), virtuele schermen, een versheidsdriehoek, of nog, een promostraat.

 

Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!

 

 

Carrefour stelt volledig vernieuwde en verbeterde hypermarkt voor (augustus 2018)

 

In het kader van zijn transformatieplan en zijn nieuwe strategie rond de voedingstransitie, stelde Carrefour een nieuw hypermarktconcept voor. In augustus onthulde de retailer zijn volledig vernieuwde hypermarkt in Mont-Saint-Jean die helemaal in het teken staat van bio, verse producten en aangeboden diensten. Carrefour houdt zich aan zijn belofte en vertaalt zijn nieuwe strategie naar zijn fysieke winkels. Daarbij komt nog een veel overzichtelijker geheel van alle verschillende rayons dankzij het gebruik van lage meubels. De klant heeft niet langer het gevoel in een hypermarkt rond te lopen, maar lijkt van de ene naar de andere gespecialiseerde winkel te gaan. Carrefour groepeerde hiervoor haar producten anders; zeg maar logischer voor de klant.

 

Herontdek het concept via onze fotoreportage!

 

 

Delitraiteur lanceert Eat&Go, een concept tussen restaurant en retail (oktober 2018)

 

Channel blurring: zowat iedereen is ermee bezig. Bij Jumbo, Delhaize Nijvel en Carrefour Mont-Saint-Jean lopen pioniersprojecten. En nu komt ook Delitraiteur voor de dag met een concept op maat dat weleens de missing link zou kunnen vormen tussen de premium buurtwinkel en een restaurant waar je terechtkunt voor een snelle maar kwaliteitsvolle hap. De keten ontwikkelt zich al rond de stations. Of er ook een franchiseformule ontwikkeld zal worden is voorlopig nog de vraag.

 

Herontdek het concept via onze fotoreportage!

 

 

Aldi België: nieuw concept en meteen ook de grootste operatie ooit (maart 2018)

 

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu was het ook eindelijk zover: Aldi heeft zijn nieuwe concept officieel voorgesteld. Een uitgebreidere bakkerijafdeling, een ‘markt met verse producten’, ledverlichting, bredere gangen,… Het is misschien moeilijk te geloven, maar u bevindt zich wel degelijk bij Aldi. En naast die fysieke transformatie is vooral het ritme  waarmee de hard discounter zijn winkelpark zal ombouwen, indrukwekkend: 167 renovaties in 12 maanden, 141 binnen 18 maanden en bijna heel het winkelpark (450) tegen het einde van 2019. In totaal investeert de retailer maar liefst 350 miljoen euro in dit project, wat het meteen de grootste operatie in de geschiedenis van Aldi België maakt. 

 

Herontdek het concept via ons artikel, onze reactie of onze fotoreportage!

 

 

Franprix komt naar België (februari 2018)

 

Het is misschien wel het meest onverwachte nieuws van dit jaarbegin: Franprix besloot om in Brussel een buurtwinkel, bedoeld als testlaboratorium, te openen. Het is niet het eerste format van de Casino-groep in België, er zijn immers ook al de negen winkels van Leader Price in Wallonië die gerund worden door Eric Hubert en een masterfranchisenemer van de CréO-holding. Franprix is echter heel iets anders, een echte buurtwinkel, een formule die al uitgebreid ontwikkeld werd door onze Belgische retailketens.

 

Ontdek de eerste Belgische Franprix-winkel via onze fotoreportage!

 

 

Bio-Planet opent zijn eerste stadswinkel (mei 2018)

 

Het is misschien geen volledig nieuw concept, maar eerder een verplaatsing van het concept naar een nieuwe omgeving. Zo opende Bio-Planet, die meestal gelegen is aan de periferie, zijn eerste stadswinkel in hartje Antwerpen. Een model dat de retailer de komende jaren zeker nog verder wil uitrollen.

 

Herontdek ons artikel!

 

 

En niet te vergeten….

 

Niet alle food retailers pakten dit jaar uit met een nieuw concept, maar velen onder hen lanceerden wel verschillende innovaties…. Zo was er onder meer het “Scan. Pay. Go.”- project dat Colruyt Group in Spar-, OKay- en OKay Compact-winkels introduceerde, of de bezorgdienst van Lidl in Gent waarbij online bestellingen per fiets aan huis geleverd worden. Daarnaast waren pop-up stores dit jaar erg in trek: Carrefour Act For Food, Lidl Christmas pop-up, Atelier Delhaize enzovoort.

 

Ook non-food zit niet stil

 

De non-food spelers hebben dit jaar niet stil gezeten, zeker in de gezondheidssector. Zo stelde Multipharma in september haar apotheek van de toekomst voor, een model waar verschillende technologische innovaties en diensten (robots, lockers, digitale kasten,…) in verwerkt zijn. En opende Medi-Market in oktober zijn eerste schoonheidssalon in Waterloo en introduceerde het een nieuw apotheekconcept.

 

Herontdek het nieuwe Multipharma-concept alsook dat van Medi-Market.

 

 

Legale cannabiswinkels schieten als paddenstoelen uit de grond

 

Een artikel dat dit jaar zeker de aandacht heeft getrokken van onze lezers, was de opening van de eerste legale cannabiswinkel. Een populaire trend, zo blijkt uit het aantal vestigingen dat daarna volgde of de investeringen die enkele grote voedingsbedrijven deden in deze markt…

 

Upcoming…

 

Er zat dit jaar veel beweging in de retailwereld en het ziet er niet naar uit dat dat volgend jaar zal veranderen… Of moeten we u nog herinneren aan de komst van Jumbo, Eataly of de opening van een Delhaize-markthal in de Gentse Sint-Annakerk?

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

EUROCIS - NL

Laatste productlanceringen