Van donderdag 5 tot en met zaterdag 7 november is het opnieuw Dag van de Webshop XL. Bijna 200 Belgische webshops bieden drie dagen lang kortingen aan om Belgische klanten te overtuigen meer aankopen te doen over het internet. 

Omdat klanten voor de aankoop van een bed of een televisie niet over één nacht ijs gaan, duurt de vijfde editie van Dag van de Webshop, net als vorig jaar, drie dagen. Veel handelaars merkten in het verleden namelijk op dat klanten graag even nadenken alvorens aankopen te doen via het internet. Toch is de actie een groot succes. Sinds de eerste editie vijf jaar geleden is het aantal klanten verdrievoudigd en uit een enquête van vorig jaar blijkt dat negen klanten op tien voorstander zijn van een nieuwe editie dit jaar. Ook het aantal deelnemende handelaars stijgt nog elke dag. 

Comeos is erg tevreden met het initiatief. “Uit onze jaarlijkse e-commerce studie blijkt dat 64% van de Belgen online koopt. Dat betekent dat e-commerce nog een groot potentieel heeft. Een initiatief als de Dag van de Webshop kan consumenten aanmoedigen om eens via internet te kopen. Vaak is de stap zetten naar die eerste online aankoop de grootste drempel, na een positieve ervaring zal je sneller geneigd zijn om opnieuw online te kopen”, vertelt Dominique Michel, ceo van Comeos.

De Dag van de Webshop richt zich natuurlijk niet alleen tot klanten, maar ook naar de Belgische handelaars, die zich nog tot vier november kunnen inschrijven. “Ons e-commercelandschap is heel divers. Zowel grote ketens als kleinere winkels hebben een webshop. De tijd dat je enkel kleren online kocht, is lang voorbij. Boeken, elektro, speelgoed, tuinmateriaal,… je vindt tegenwoordig alles op het internet”, zegt Michel. “Dankzij de Dag van de Webshop kunnen we die diversiteit in de kijker zetten en zal iemand die enkel kleren of schoenen online koopt misschien ook eens speelgoed of verzorgingsproducten bestellen.”