Het Antwerpse Eilandje is een trekpleister rijker. De eerste container shopping village van de Benelux heeft er namelijk zijn deuren geopend. In 45 containers zullen nieuwe en gevestigde fashion, food en design labels een tijdelijke winkel uitbaten.

Geïnspireerd door internationale initiatieven zoals Boxpark in Londen of het Downtown Container Park in Las Vegas, krijgen ondernemers bij Convoi de kans om pop-up verkooppunten uit te bouwen in containers. En dat is ongezien voor België. “De constructie zal twee jaar op deze locatie blijven staan”, vertelt oprichtster Kim Soeffers, “Dat is dankzij de mensen van Stad Antwerpen, die in het project geloofden en gezorgd hebben voor de juiste vergunningen.” 

In de schaduw van het MAS

De containers zullen deze zomer een plaats krijgen in de schaduw van Antwerpse trekpleisters als het MAS en de haven. Het Eilandje staat vooral bekend om gastronomische en culturele kwaliteiten, maar een retail-project ontbrak vooralsnog. “Convoi kan van het Eilandje eindelijk de ideale bestemming voor een daguitstap maken. Je kan nu het MAS bezoeken én shoppen”, vertelt Soeffers. 

Van jonge labels tot grote merken

 De focus van het project ligt op het ondersteunen van jonge ondernemers bij het bereiken van hun doel. Om een eclectische mix van producten te garanderen, wil Convoi tot 450 ondernemers per jaar aantrekken: van start-ups tot gekende labels. “Jonge ondernemers zullen er direct naast bigger brands komen te staan”, aldus de oprichtster, “Dat gaat een leuke kruisbestuiving zijn: enerzijds kunnen de jonge merken leren van de knowhow van gevestigde merken. Anderzijds zullen de grotere merken geïnspireerd worden door de creativiteit en spark van de start-ups.” 

Voor een relatief kleine prijs kunnen merken gebruik maken van een pop-uplocatie van Convoi in de vorm van een compleet uitgeruste container. Er zijn elektriciteit, verwarming, wifi en zelfs display-meubilair en kassasystemen voorzien in elke box. 24/7 security en PR- en marketingondersteuning zijn eveneens inbegrepen. “Een tijdelijke winkel uitbaten binnen het kader van Convoi kan de ideale springplank zijn voor ondernemers die hun concept willen testen zonder daarvoor al te veel risico’s te nemen”, klinkt het bij Convoi. 

 Mobiel betalen met SEQR

Ook nieuw voor een Belgisch shopping-concept: Convoi trekt voluit de kaart van mobiel betalen met de SEQR-app. “SEQR is een innovatieve manier van mobiel betalen. Die out of the box-filosofie past perfect bij ons concept”, aldus Soeffers. Containeruitbaters kunnen hun klanten op deze manier zonder dure investeringen mobiel laten afrekenen. Via de SEQR-app kunnen betalingen afgehandeld worden, alsook producten in de mobiele shop geplaatst worden. Zo kunnen de Convoi-handelaren een nog groter publiek bereiken. Naast de app behoort ook cash betalen tot de mogelijkheden. 

De eerste handelaars die een container zullen uitbaten zijn:

  • 24 Bottles (Design)
  • Bloomon (Design)
  • Blue Ink Beachwear (Fashion)
  • byAnouk (Fashion)
  • DD&B Outdoor Living (Design)
  • Ice roll (Food)
  • Kapriss (Fashion)
  • Komono (Fashion)
  • Kroot (Fashion)
  • Notanotherbill (Design)
  • Sjalami (Fashion)
  • Sommar (Food)
  • Van Poeck (Food)
  • Walk The Line (Fashion)
  • Woden (Fashion)
  • Zenith Optimedia