In de nasleep van de blokkades door truckchauffeurs, vraagt Comeos om distributiecentra als kritieke infrastructuur te erkennen. Dat is één van de voorstellen uit het witboek “Veiligheid in handel” van de sectororganisatie.

 

Begin april protesteerden vrachtwagenchauffeurs tegen de kilometerheffing door eerst wegen en later ook de toegang tot de distributiecentra van supermarkten te blokkeren. Omdat 20 depots samen instaan voor 75% van de Belgische supermarktsector, ofwel 60% van de voedselvoorziening, kwam de voedselbevoorrading na enkele dagen in het gedrang. 

Onaanvaardbaar en niet voor herhaling vatbaar, zegt Dominique Michel (CEO van Comeos). “De financiële verliezen liepen op tot tientallen miljoenen en tonnen voedsel werden verspild”, klinkt het. 

Comeos, de federatie voor handel en diensten, vraagt daarom aan de overheid om deze distributiecentra te erkennen als kritieke infrastructuur, zodat hun werking gegarandeerd is bij conflicten, maar ook bij bijvoorbeeld natuurrampen. Volgens de sectororganisatie voldoen de depots aan alle nodige criteria en is de erkenning in landen zoals de V.S. al langer gebeurd.

47 voorstellen

De vraag van Comeos is slechts één van de 47 voorstellen die de organisatie voorstelt in het witboek “Veiligheid in handel”. Zo pleit de belangenorganisatie ook voor een betere informatie-uitwisseling tussen handelaars en politie bij terreurdreigingen, het opleggen van een winkelverbod en het opsporen van cybercriminelen. Lees het hele witboek hier.