Colruyt verbetert de voedingswaarde van 250 huismerkproducten

In 2014 lanceerde Colruyt een programma om de voedingswaarde te verbeteren van zijn huismerken Everyday, Boni Selection en Boni Bio. Sindsdien werden al 23 productcategorieën onderzocht en werden al een honderdtal producten aangepast. Om de volksgezondheid te verbeteren pleit topman Frans Colruyt ook voor een gezondheidstaks.

 

Colruyt Group draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en werkt daarom ook aan een meer evenwichtige voeding, met het oog op de volksgezondheid en het welzijn van zijn klanten. In 2014 startte de groep een programma om de voedingswaarde te verbeteren van zijn huismerken. Minder zout, suiker en verzadigde vetten dus.

 

Het is de bedoeling dat onze diëtisten al onze voedingsproducten doorlichten”, legt Stefan Goethaert (verantwoordelijk voor de productverduurzaming bij Colruyt) uit. “Waar nodig en waar mogelijk gaan we systematisch de voedingswaarden verbeteren, bijvoorbeeld door de suiker- en zoutgehaltes te verlagen of door vezels toe te voegen.  We verminderen ook vetgehaltes of vervangen de verzadigde vetten door betere vetsoorten die rijk zijn aan poly-onverzadigde vetzuren. En in bereide maaltijden verhogen we het aandeel groenten.”

 

23 categorieën 

 

Colruyt Group beschikt over een eigen ploeg voedingsspecialisten die de kwaliteitsverantwoordelijken ondersteunen. Sinds de start van het programma hebben zij al 23 productcategorieën onder de loep genomen. Voor een 250-tal producten werd een verbetertraject opgestart, in nauwe samenwerking met de producenten. Momenteel ligt er al een honderdtal verbeterde producten in de rekken, waaronder mooie resultaten zoals de Provençaalse saus van Boni Selection met 94 % minder vet, de aardbei-yoghurtdrink van Everyday  (6.5 % minder suiker) en de bereide maaltijd Boni Selection Blinde vink met uiensaus (47 % minder zout).  De operatie wordt voortgezet met de rest van het assortiment en uiteraard wordt voortaan ook de voedingswaarde van alle nieuwe producten grondig bekeken.

 

De verbeteringsoefening heeft echter ook haar grenzen, want zout, suiker en vet zijn immers vaak niet gewoon additieven maar ook structurele ingrediënten. Daarom worden nieuwe recepten systematisch onderworpen aan blinde smaak- en tevredenheidstesten.

 

Gezondheidstaks

 

Colruyt grijpt de gelegenheid ook aan om te pleiten voor een gezondheidstaks. “Wij stellen voor dat de regering de gezondheidstaks gebruikt als stimulans voor de voedingsproducenten om de voedingswaarde van hun producten te verbeteren”, zegt Frans Colruyt (COO Colruyt Group). “De producenten zouden zich kunnen engageren om een verbeterplan te volgen dat afgesproken is met de overheid. Als ze de vooropgestelde streefdoelen halen, zouden ze kunnen genieten van een taksverlaging. Op die manier zou de gezondheidstaks echt bijdragen aan de verbetering van onze voeding.”

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen