Communicatiebureau akkanto, exclusieve partner van het Reputation Institute in België, maakte vandaag de RepTrak Belgium resultaten bekend. Deze jaarlijkse studie meet de reputatie van toonaangevende bedrijven in België. Colruyt blijft steevast op kop van de Belgische reputatie ranking, al zitten andere bedrijven de retailer op de hielen.

Colruyt, de eeuwige n°1?

De achtste editie van de RepTrak Belgium gaf een vertrouwde winnaar aan. Ook dit jaar voert Colruyt de reputatieranking aan met een excellente score van 81,3. Hiermee gaat Colruyt door op zijn elan, nadat het vorig jaar weer de kaap van 80 punten overschreed. Deze stijging was dit jaar nodig om de eerste plaats te blijven behouden, al zitten twee andere bedrijven de retailer op de hielen.

Duvel Moortgat: de sterkste stijger

Lotus Bakeries behaalt de tweede plaats met een uitstekende score van 80,2. Op de derde plaats vinden we Duvel Moortgat terug die met een reuzensprong van maar liefst +7,8 punten drie plaatsen klimt in de RepTrak Belgium. De brouwerij is hiermee ook meteen de sterkste stijger. Andere sterke stijgers zijn: Alken-Maes (+6,7), Telenet (+6,5), Orange (+5,9), Spadel (+5,6) en Belfius (+3,9).

Carrefour: de sterkste daler

In vergelijking met de scores van vorig jaar, zijn slechts vier dalers te noteren. De grootste daling is op te meten bij de reputatiescore van Carrefour. De retailer valt terug op een score van 62,5, hoewel dit in 2017 nog 67,7 bedroeg. Hier eist de impact van de herstructurering haar tol.

Invloed van jonge millennials

Uit de RepTrak Belgium studie blijkt dat jonge millennials (personen tussen 18 en 24 jaar) een aanzienlijk positievere perceptie hebben van bedrijven. De betere reputatiescore bij deze doelgroep is vooral te verklaren door de vaak sterkere emotionele band die jongeren hebben met bepaalde bedrijven. De cijfers tonen echter aan dat de vrouwelijke millennial iets kritischer is ten opzichte van haar mannelijke leeftijdsgenoot.

Zichtbare CEO onmisbaar voor reputatie

Volledig nieuw dit jaar is het onderzoek naar de impact van de CEO op de reputatie van ondernemingen. Bedrijven kunnen anno 2018 niet langer toekijken vanaf de zijlijn naar het maatschappelijk debat. De perceptie van de consument wordt vandaag beïnvloed door het ethisch en sociaal beleid dat een onderneming voert. CEOs die hierin het voortouw nemen en zich opstellen als voorbeeldfiguur zien dat vertaald in de bedrijfsreputatie.

De meeste Belgische CEOs hebben dit goed begrepen: de gemiddelde perceptie van CEOs in België ligt met een score van 71,2 hoger dan de algemene perceptie van de ondernemingen, die samen een gemiddelde score halen van 66,7.

“De CEO is het uithangbord van je bedrijf. Meer en meer bedrijven beseffen de toegevoegde waarde van een zichtbare leider en de correlatie tussen de daden van de CEO en de reputatie van het bedrijf,” verduidelijkt Walter Gelens Partner bij akkanto.