Dankzij nieuwe heftrucks van Linde en een nieuw scanningssysteem ontwikkeld door het Belgische bedrijf Zetes, is Coca Cola in Nederland erin geslaagd om het laadproces van de vrachtwagens te versnellen. In het distributiecentrum van Dongen is de tijd nodig om een vrachtwagen te laden, met 6 minuten per vrachtwagen  afgenomen. 

Coca-Cola wou al langer het laadproces afstemmen op versnelde warehouseprocessen. Linde kwam in een eerste fase op de proppen met vorkheftrucks met een speciale voorzetapparatuur. Daarna werd een nieuwe scanoplossing van Zetes geïmplementeerd. “Per dag bedraagt de winst 25 tot 30 uur”, aldus Kees Kroes, manager Logistics-Warehouse-Transport bij Coca-Cola Enterprises Nederland.

De nieuwe scanoplossing moest ontwikkeld worden omdat de nieuwe heftrucks wel drie palletten met dranken tegelijk konden laden, maar slechts twee palletten geautomatiseerd konden scannen. De heftruckchauffeurs moesten dus altijd uitstappen en met hun ‘handheld scanner’ manueel de derde pallet inscannen. Dat leidde tot tijdverlies en gevaarlijke situaties.

Zetes bedacht een scansysteem op de nieuwe vorkheftrucks die Motrac leverde en adviseerde het ontwerp van de voorzetapparatuur. Volgens Zetes kan één type forklift nu dankzij het nieuwe systeem zowel 1 europallet, 1 blokpallet, 2 europalletten, 2 blokpalletten, 3 europalletten als 12 dolly’s dragen.

Niet in België

Volgens Francis Peeters, Key Accountmanager bij Zetes in Brussel, wordt de oplossing van automatisch scannen op heftrucks eveneens gebruikt bij Coca Cola België en Coca Cola Frankrijk. Maar hij zegt er wel bij dat enkel in Nederland zoveel combinaties mogelijk zijn.

”Ook worden enkel in Dongen drie scanners op het vorkenbord gebruikt. In de andere landen gebruiken we er nog steeds  twee,” liet hij Gondola weten.

Coca Cola Dongen

De productievestiging van Coca-Cola in Dongen bevoorraadt over heel Nederland de distributiecentra van de grote supermarktketens, de detailhandel en horecazaken. Ze produceert 6 van de 7 dagen, 24 uur per dag, in een ploegendienst van 20 werknemers. Per ploeg worden er gemiddeld tussen de 50 à 80 vrachtwagens geladen (afhankelijk van het weer en dus de vraag).

16 heftrucks rijden aan en af om de palletten van de transportband in het warehouse te halen en in de juiste vrachtwagen te laden. Het laden gebeurt in openlucht, op een uitgestrekte parking, waar elke vrachtwagen een vaste locatie heeft.