Ceconomy – holding van onder andere MediaMarkt en Saturn – was in augustus van plan om Fnac Darty volledig over te nemen. Maar omdat deze zomer de resultaten van de Duitse groep verslechterden, werd het overnamebod niet geplaatst. Het is eens te meer een teken dat Amazon de witgoed- en elektronicaketens pijn doet.

Volgens de Franse economische zender BFM Economie was Ceconomy al sinds deze lente bezig met het voorbereiden van de overname. De Duitsers zijn sinds augustus 2017 de grootste aandeelhouder van Fnac Darty (moederhuis van onder andere Vanden Borre), met 24% van de aandelen. Het idee om voor de volle 100% van de aandelen te gaan ontstond toen beide groepen hun alliantie in de aankopen en andere diensten aan het onderhandelen waren, die ze in augustus ondertekenden.

Volgens BFM Economie had Ceconomy het plan om 100 euro per aandeel te bieden, terwijl de koers van het Fnac Darty-aandeel toen 80 euro bedroeg. Het bod zou eind augustus gelanceerd worden, omdat de vorige eigenaar van de participatie van Ceconomy, de familie Pinault, tot 25 augustus een meerprijs had mogen ontvangen.

Terwijl alles in voorbereiding werd gebracht, stapelden de donkere wolken zich boven de Duitse groep op. De verkoop wou deze zomer niet vlotten. Sindsdien moest de groep trouwens twee winstwaarschuwingen publiceren, wat de koers van het eigen aandeel met ruim 30% deed zakken. In die omstandigheden moest Ceconomy afzien van haar plannen. Volgens BFM heeft de groep echter geenszins de intentie om haar participatie in Fnac Darty te verkopen. Wat meteen de geruchten voedt dat het uitstel, maar geen afstel was.

Dat Ceconomy verder wou gaan dan een participatie van 24% is niet verwonderlijk. Beide groepen beseffen dat meer schaalgrootte onontbeerlijk is om een omnichannel-strategie te kunnen uitbouwen als verweer tegen Amazon en andere kapers op de kust zoals Alibaba. Dat is overigens een van de redenen waarom Fnac medio 2016 Darty overnam. En waarom Ceconomy en Fnac Darty in augustus de European Retail Alliance oprichtten, die overigens openstaat voor nog ander Europese witgoed en elektronicaretailers. Deze alliantie is bedoeld om de aankoopkracht te vergroten en dus betere prijzen te kunnen onderhandelen bij Samsung, Apple en andere grote fabrikanten.

Overigens werden in dat kader ook meer lokale samenwerkingsinitiatieven genomen. Zo werd BCC – de Nederlandse tak van Fnac Darty – onlangs de geprefereerde partner voor elektrische toestellen van het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.

Dat dergelijke initiatieven zo snel opeen volgen toont aan hoezeer zowel MediaMarkt en Saturn als Fnac Darty onder de concurrentie van Amazon lijden. In de Benelux worden wij dat minder gewaar, omdat de Amerikaanse gigant hier nog maar marginaal aanwezig is (behalve in Franstalig België). Maar in Frankrijk en Duitsland beginnen de Amerikanen de markt te domineren, omdat ze veel sneller groeien dan de ‘bakstenen’ ketens. Die hebben nog geen afdoende omnichannel-strategie kunnen ontwikkelen. Zij groeien wel online, maar nog steeds zijn er meer consumenten die eerst bij hen komen kijken om nadien bij Amazon te kopen. Om te kunnen concurreren met de Amerikaanse groep, moeten Ceconomy en Fnac Darty hun prijzen aantrekkelijker kunnen maken. Schaalgrootte moet hen daarbij helpen.