De directeur van C&A bevestigt in een brief aan zijn personeel dat het bedrijf gesprekken voert met investeerders. De modeketen overweegt namelijk om minstens een deel van zijn aandelen te verkopen.  Dat meldt de Duitse krant Die Welt, dat de brief in handen kreeg.

C&A is sinds 1841 in handen van de Nederlandse familie Brenninkmeijer, dat het bedrijf, zonder hulp van investeerders van buitenaf, liet uitgroeien tot het huidige handelsimperium. Toch besluit het bedrijf nu om een deel van zijn aandelen te verkopen. Dat maakte Alain Caparros bekend in een brief aan zijn personeel. Op die manier reageert de CEO op de recente speculaties van het Duitse weekblad Der Spiegel dat C&A in Chinese handen zou vallen.

Het management onderzoekt “hoe het in bijzonder belangrijke toekomstmarkten zoals China, en in de digitale markten kan groeien”, klinkt het in de brief. Het bedrijf ziet zich door de digitale wijzigingen in de handel en de verschuiving van de markt richting toekomstmarkten, immers genoodzaakt om investeerders van buitenaf bij hun bedrijf te betrekken.

Chinese kledingmarkt

“We staan voor een belangrijke fase in de geschiedenis van ons bedrijf”, schrijft Caparros aan zijn personeel. Toch bevinden de gesprekken met investeerders zich volgens hem nog “in een zeer vroege fase”. Of C&A van plan is om heel zijn bedrijf in Chinese handen te laten vallen, is voorlopig nog niet duidelijk. Wel bevestigt Cofra-Holding, het moederbedrijf van C&A, dat het op zoek is naar een Chinese partner om zijn winkels ook in China te kunnen uitbreiden.

Tot nu toe heeft de modeketen zo’n 80 Chinese filialen in handen, “maar dat is in een markt met bijna 1,4 miljard mensen veel te weinig”, klinkt het bij C&A. Volgens het Chinese consultancybureau Daxue Consulting zorgde de Chinese kledingmarkt vorig jaar nog voor een omzet van meer dan 1,4 miljard euro, daarmee overstijgt het de Amerikaanse kledingmarkt. Daarnaast wil C&A ook de Chinese online kledingmarkt veroveren. Die zorgt jaarlijks immers voor zo’n 40% van de inkomsten op de Chinese kledingmarkt, aldus Daxue Consulting.

De modeketen, die ondertussen goed is voor een vermogen van 20 tot 25 miljard euro, is uitgegroeid tot een internationale speler met 35.000 medewerkers in 21 landen, waaronder China, Rusland en Brazilië. In ons land werken zo’n 1.800 mensen in een van de 138 C&A-winkels. Daarnaast telt het Europese hoofdkantoor in Vilvoorde nog eens 400 werknemers. Het familiebedrijf heeft dankzij zijn investeringsfonds van Bregal Freshstream ook de Belgische restaurantketen Lunch Garden in handen. Daarnaast zijn ze via het vastgoedbedrijf Redevco de eigenaar van 66 panden waarin Carrefour-supermarkten zijn gevestigd.