Postbedrijf bpost heeft de goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit op zak voor de overname van Lagardère Travel Retail, het moederbedrijf van de krantenwinkels Press Shop en Relay. 

Aan het fiat van de concurrentiewaakhond zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Ze hebben hoofdzakelijk betrekking op het behoud van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor persdistributie, van het retoursysteem en van de winkelabonnementen. Bpost mag ook haar eigen verkooppunten niet bevoordelen en moet het netwerk voor pakjesdistributie van Kariboo!, dat mee overgenomen wordt, blijven openstellen voor andere partijen.

“De verbintenissen zijn in lijn met de ambities van bpost voor dit project. Zij tonen aan dat de perssector aan bpost een betrouwbare en duurzame partner heeft, die zal inzetten op het behoud van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor persdistributie. De verbintenissen weerspiegelen eveneens op concrete wijze de wens en het engagement van bpost om de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail verder uit te bouwen,” zegt bpost in een persmededeling. Het postbedrijf hoopt de overname nu voor het einde van het jaar nog af te ronden. 

 

De overname moet bpost “in staat stellen beter te concurreren op de Belgische pakjesmarkt”, zei CEO Koen Van Gerven eerder al. Volgens bpost moet het “geïntegreerde retail- en distributienetwerk de mogelijkheid bieden om een rendabele groei van deze activiteiten te ontwikkelen door dichter bij zijn klanten te staan en hun meer gebruiksgemak te bieden”.

Bpost kan door de overname van de krantenwinkelketens zijn netwerk van afhaalpunten uitbreiden en zo klanten een ruimer gamma aan diensten en leveringsmogelijkheden voor pakjes te bieden.