De grootste winkelcentra van het land trokken in het afgelopen kwartaal 0,25% meer bezoekers dan vorig jaar. Dat meldt de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centers (BLSC).

De 16 belangrijkste winkelcentra van België, die vertegenwoordigd worden door BLSC, kregen tijdens het eerste kwartaal exact 22.270.988 bezoekers over de vloer. Dat is een stijging van 0,25 % ten opzichte van het eerste trimester van 2016. Deze positieve evolutie is volgens BLSC te danken aan een belangrijke stijging van het aantal bezoekers in Les Grands Prés na de renovatie en uitbreiding van het shopping center in Bergen.

Hoewel het om een minimale stijging gaat, kunnen de winkelcentra zich aan deze groei optrekken. De shoppingcenters hebben het moeilijk door de opkomst van e-commerce enerzijds, en de terreurdreiging anderzijds. Zo daalde het bezoekersaantal in heel 2016 met 3,6%. In het vierde kwartaal, bedroeg die daling 2,3%. In dat opzicht is het positieve cijfer in Q1, erg goed nieuws. Een klein kanttekening: de stijging van de bezoekers is berekend ten opzichte van Q1/2016, toen de bezoekersbarometer van de shoppingcenters op -2,7% stond.

De 16 grootste winkelcentra van het land (in oppervlakte) zijn Wijnegem Shopping Center (Wijnegem), l’Esplanade (Louvain-La-Neuve), City 2 (Brussel), Médiacité (Luik), Waasland Shopping Center (Sint-Niklaas), Woluwe Shopping Center (Woluwe), Les Grands Prés (Bergen), Galeries St-Lambert (Luik), Westland Shopping Center (Brussel), Ring Shopping Kortrijk Noord (Kortrijk), K in Kortrijk (Kortrijk), Shopping Center Belle-Ile (Luik), Shopping Nivelles (Nijvel), Genk Shopping 1 (Genk), Centre Commercial Ville 2 (Charleroi) en Shopping Center M2 (Maasmechelen).