Vastgoedgroep Montea lanceert als eerste in ons land een Airbnb voor de logistieke sector: Stockspots. Bedrijven die opslagruimte over hebben kunnen die aanbieden op het online platform aan bedrijven die er nood aan hebben. Montea, dat mee investeert in de Nederlandse start-up, heeft alvast grote verwachtingen over de lancering in België en Frankrijk.

Airbnb, maar dan voor alles en iedereen in de logistieke sector. Dat is het concept achter het nieuwe online platform Stockspots, dat vandaag gelanceerd wordt. Montea, één van de marktleiders in de logistieke vastgoedsector, investeert mee in deze veelbelovende Nederlandse start-up.

Het idee is simpel: bedrijven benutten hun magazijnen vandaag niet altijd ten volle. Meer nog: de meeste bedrijven hebben volgens onderzoek opslagruimte die meer dan geregeld voor 30% leeg staat. En dat terwijl sommige andere ondernemingen, groot of klein, juist voor een heel specifieke periode op zoek zijn naar extra opslagruimte. Bijvoorbeeld als het gaat om seizoensgebonden artikelen, promotionele acties, overproductie, enzovoort.

Stockspots speelt hierop in door beide groepen met elkaar te ‘matchen’, helemaal vergelijkbaar met het Airbnb-model. Alleen gaan ze nog een stap verder dan de klassieke Airbnb en verwerken ze intern de facturatie, zorgen ze voor de verzekering, enzovoort.

Innovatie

In Nederland is het online platform sinds vorig jaar actief. Met resultaat, want op amper acht maanden tijd groeide het met een 500-tal geregistreerde opslagplaatsen uit tot een succesverhaal, of beter gezegd tot één van de belangrijkste logistieke online platformen. In ons land springt Montea nu als eerste op de kar door een exclusief partnership met de start-up af te sluiten, meldt het bedrijf.

De vastgoedgroep lanceert vandaag het platform en rekent erop dit najaar al een aanbod van honderd magazijnen met beschikbare ruimte te hebben. Met enkele tientallen bedrijven die al lieten weten op zoek te zijn naar extra tijdelijke opslagcapaciteit, lijkt de vraag op de markt gegarandeerd. “De wereld is in volle verandering en de logistiek moet volgen. Zo zijn er meer en meer bedrijven die geen groot magazijn nodig hebben, maar een stockageplaats voor slechts een aantal paletten. En niet voor negen jaar, maar voor een aantal weken of maanden, en bij voorkeur zo dicht mogelijk bij een heel specifieke locatie. Het is aan dit soort disruptieve innovaties dat onze logistieke sector nood heeft”, vertelt Peter Demuynck, CCO bij Montea.

Tot wie richt Stockspots zich?

Met sharing logistics - waarbij verschillende bedrijven een magazijn of opslagruimte delen - slaat de Belgische logistieke sector de juiste richting in, zo luidt het. En daarbij richt de vastgoedgroep zich zowel tot kleine als grote bedrijven. In Nederland werken bijvoorbeeld heel wat kleine en middelgrote ondernemingen samen met Stockspots, maar het platform zit eveneens met de Haven van Rotterdam rond de tafel.

“Dit systeem van ‘logistiek in de cloud’ zorgt ervoor dat bedrijven flexibeler kunnen zijn, minder magazijnen moeten bouwen, en meer kunnen optimaliseren. Dat wordt almaar belangrijker in tijden waarin niemand nog goed kan inschatten wat volgend jaar de markttendens zal zijn”, aldus Demuynck.

“Er is al bijzonder veel interesse in het nieuwe concept en het sluit bovendien perfect aan bij de nieuwe logistieke ambities van grote spelers als de Haven van Antwerpen en Brussels Airport. En nog dit: grote spelers zoals Bol.com of Coolblue vestigen zich voor hun logistiek nog steeds vlak over de taalgrens. Maar door online platformen zoals Stockspots wordt het ook voor hen plots interessant om in ons land hyperflexibele ruimtes te benutten,” verklaart het bedrijf.