De top 5 locaties voor de logistiek in Europa liggen allemaal in de Benelux. Nederland scoort echter veel beter dan België, dat in de ranking achteruitgaat. Dat blijkt uit een Europese enquête van logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis.

Volgens dat recent uitgevoerd internationaal onderzoek naar de meest aantrekkelijke logistieke locaties in Europa onder gebruikers van distributiecentra, zijn Venlo, Rotterdam, de twee Nederlandse provincies Brabant, Antwerpen-Brussel meest gewilde logistieke locaties in Europa. Ze worden vooral gekozen vanwege hun goede infrastructuur en de nabijheid van klanten en leveranciers.

Net als in 2013, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd, is opnieuw Venlo gekozen tot Europa’s meest aantrekkelijke locatie. Venlo scoort op negen van de 11 locatiecriteria hoog. Met name op de aspecten ‘beschikbaarheid van grond’, ‘toegang tot transport’, ‘transportkosten’ en ‘wetgeving’.

As Antwerpen-Brussel zakt

Op de tweede plaats komt het havengebied Rotterdam, gevolgd door de regio Antwerpen-Brussel. Die stond nochtans in 2013 in tweede positie. Een reden voor de achteruitgang wordt niet gegeven, maar vermoedelijk hebben de respondenten rekeningen gehouden met de toenemende verkeerscongestie.

Daarna komt de Nederlandse regio Brabant. De top tien wordt verder bepaald door achtereenvolgens Düsseldorf, Midden-Polen, Antwerpen-Hasselt, Istanbul en Keulen. Opvallend is dat de regio Luik uit die Top 10 is verdwenen.

Centraal en Oost-Europa

De grootste groei ten opzichte van 2013 is de opmars van de logistieke locaties in Centraal en Oost-Europa. Midden-Polen en Istanbul komen zoals aangegeven de top 10 binnen en Praag staat op nummer 11. In totaal staan er acht Centraal-Europese locaties in de top 20. In 2013 waren dit er nog vier. Deze locaties scoren in verhouding tot andere Europese locaties vooral goed op ‘lage kosten’ maar ook ‘arbeidskosten’ en ‘vastgoedkosten’ zijn belangrijke criteria.

Terugval West Europese markten

De groei van deze markten gaat ten koste van West-Europese markten. Naast de regio Luik, zijn Parijs, Brussel, Madrid en Midden-Duitsland de locaties die grootste terugval laten zien. Luchtvrachtlocaties als Frankfurt en Schiphol verloren ook terrein door factoren als ‘beschikbaarheid van arbeidskrachten’ en ‘arbeidskosten’.