-
Interview met Arnaud Kesch: “Intermarché, een mysterie aan de buitenkant en een mirakel aan de binnenkant”
-
Franchise: hoe gezond zijn Waalse en Brusselse supermarktuitbaters?
-
Dossiers: pizza, veggie & vegan, ice cream, haarverzorging ...
Fusiegroep Ahold Delhaize heeft een goed kwartaal achter de rug. Albert Heijn en Bol.com presteerden zelfs “uitmuntend”, terwijl de Belgische Delhaize-winkels achteruit gingen.
De omzet van Ahold Delhaize in het vierde kwartaal van 2016 bedroeg 15,1 miljard euro. Goed voor een daling van 1%, doordat 2015 een “53ste week” telde. Gecorrigeerd, komen we uit op een groei van 3,9% van de kwartaalomzet. Aan constante wisselkoersen blijft daar nog 2,8% groei van over, door de sterke dollar. Ahold Delhaize spreekt zelf van “een sterke prestatie”.
In de Verenigde Staten groeiden zowel Delhaize America (+3,8%) als Ahold USA (+0,7%). De vergelijkbare omzet van Delhaize America ging er met 2,2% op vooruit door de stijgende volumes bij Food Lion en Hannaford. Ahold USA zag de vergelijkbare verkoop na een sterke eindejaarsperiode lichtjes dalen met 0,2%.
De Nederlandse activiteiten van de fusiegroep deed het in het afgelopen kwartaal “uitmuntend”. De kwartaalomzet (ex. effect 53ste week) groeide met maar liefst 7,5%. Op vergelijkbare basis groeide de omzet van Albert Heijn en Bol.com met 6,6%, gedreven door innovaties in de supermarkten en de sterke groei van online verkoop.
In België daalde de omzet in Q4 met 1%. Ook de vergelijkbare verkoop ging met 0,9% achteruit in vergelijking met het sterke vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel van Delhaize bleef wel stabiel, klinkt het.
Interview met Arnaud Kesch: “Intermarché, een mysterie aan de buitenkant en een mirakel aan de binnenkant”
Franchise: hoe gezond zijn Waalse en Brusselse supermarktuitbaters?
Dossiers: pizza, veggie & vegan, ice cream, haarverzorging ...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?