Belgen kopen steeds meer bio in een gespecialiseerde winkel. Een op vier stapt een biowinkel binnen om daar zijn bio-aankopen te doen. Het is het kanaal dat de jongste vijf jaar het sterkst groeit, toont een studie van Sirius Insight.

Biowinkels groeien sterker dan eender welk verkoopkanaal voor bio. Hoewel het leeuwenaandeel van de verkoop van bioproducten (56%) nog altijd plaatsvindt in de klassieke supermarkten is de grootste groei te vinden bij gespecialiseerde winkels, zo blijkt uit een studie van Sirius Insight. Het aandeel van de bioverkooppunten groeit meer dan andere: ze namen vorig jaar 31% van de biomarkt in. Zeker in vergelijking met het aantal verkooppunten scoren biowinkels daarmee heel goed. De klassieke supermarkten tellen 3.250 verkooppunten, terwijl de gespecialiseerde bio-winkels amper 265 verkooppunten tellen. Met 7,5% verkooppunten hebben ze een aandeel van 31%.

Vooral in steden

Precies door dat lage aantal hebben 42% van de Belgen geen bioverkooppunt op tien minuten van waar ze wonen. De biowinkels situeren zich vooral in steden en centrumsteden, waardoor veel Belgen die niet daar wonen, met een heel beperkt aanbod zitten. Terwijl 68% van de Belgische huishoudens binnen een straal van vijf minuten keuze hebben uit meer dan één supermarkt, geldt hetzelfde maar voor 14% van de Belgen als het om biowinkels gaat. 68% heeft geen enkele keuze in biowinkel binnen die afstand. Van de 265 verkooppunten maakt minder dan de helft (109) deel uit van keten in bioproducten (Bio-Planet, Origin’O, Sequioa, …). Ze zijn het sterkst aanwezig in steden, terwijl onafhankelijke biowinkels meer verspreid en ook in meer landelijke regio’s te vinden zijn.

Grootste aanbod

De steden Brussel, Brugge, Gent, Hasselt, Antwerpen, Luik, Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert en Namen zijn de steden die het grootste aanbod aan biowinkels hebben. Schaarbeek en Sint-Gillis hebben in ons land het beste aanbod: inwoners hebben de keuze uit tien bioverkooppunten binnen een traject van minder dan tien minuten. In Vlaanderen zijn het Gent, Brugge, Leuven en Antwerpen die het grootste aanbod hebben: inwoners hebben binnen een traject van minder dan tien minuten de keuze uit vijf verkooppunten.

Verschillende soorten bioklanten

Ondanks de toenemende interesse is er een beperkte groep consumenten die voor het leeuwendeel van de markt zorgt: 11% van de huishoudens is goed voor 60% van de omzet in bioproducten. Het bevestigt het idee dat bioproducten vooral gekocht worden door een kleine groep mensen die er het voordeel van in zien. Sirius Insight maakt een analyse van de consumenten op basis van acht types consumenten die ze herkent (high life, affluent residences, urban satellites, comfortable middle class, rural life, industrial life, small towns and urban periphery, metropolitans). Met name mensen uit de categorie high life, affluent residences en metropolitans hebben affiniteit met bio. High life bestaat uit mensen met een hogere opleiding of gepensioneerden die aandacht hebben voor milieu, affluente residences uit jongere gezinnen die aandacht hebben voor prijs en kwaliteit en rural life voornamelijk Waalse gezinnen in landelijk gebied. Opvallend is dat twee groepen die affiniteit vertonen met bio (de groep rural life en affluent residences) beperkte toegang hebben tot bio. Slechts 46% van de eerste groep en 41% van de tweede groep hebben toegang tot een bioverkooppunt binnen een traject van tien minuten.