De Franse supermarktgroep Carrefour heeft behoorlijk gepresteerd in het derde kwartaal. Internationaal groeit de keten, terwijl de retailer op thuismarkt Frankrijk stand weet te houden.

Group Carrefour realiseerde in het afgelopen kwartaal een omzet van 21,781 miljard euro. Goed voor een groei like-for-like groei van 3,2%. Vooral de internationale activiteiten stuwen die groeicijfers, maar de keten doet het in thuisland Frankrijk ook niet slecht.

 

Frankrijk

Frankrijk is nog altijd goed voor de helft van de omzet van de groep Carrefour: de prestaties op de thuismarkt zijn dus enorm belangrijk. Carrefour boekte hier een omzet van 10,169 miljard euro in het afgelopen kwartaal. De retailer realiseert daarmee een like-for-like omzetgroei van 1,2% (-0,1% aan constante wisselkoersen) en spreekt van “goede verkoopcijfers in een aanhoudend moeilijke markt.” 

Vooral de supermarkten (+3.7%) en proximiteitswinkels (+3,2%) deden het goed in Q3. De hypermarkten gingen lichtjes achteruit (-1%), maar deden het een pak beter dan in het vorige kwartaal. 

Carrefour zegt ook dat het verder gaat met de transformatie van de overgenomen Dia-winkels. In het derde kwartaal werden er 123 winkels gerebrand tot Carrefour-vestigingen, waarmee de teller op 535 staat. Eind dit jaar moet de operatie afgerond zijn.

Internationaal

Buiten Frankrijk, boekte Carrefour een omzetgroei van +4.5% (6,5% aan constante wisselkoersen). Vooral in Latijns-Amerika kan de retailer met sterke cijfers uitpakken: like-for-like steeg de omzet er met +14.2%. In Argentinië groeide de omzet met 18% en in Brazilië met 12,4%. 

In Europa gingen de omzetcijfers met 1% omhoog. In Spanje (+ 1%) en Italië (+2,2%) was er groei, terwijl de omzet van Carrefour Belgium stabiel bleef. In Roemenië en Polen was er dan weer een lichte omzetdaling.

De Aziatische activiteiten van Carrefour hebben het moeilijk en zakken met 5%, met vooral een sterke daling in China (-7,8%).