Op 24 januari organiseert Albert Heijn XL in Eindhoven een test waarbij deelnemers slechtziend kunnen boodschappen doen. Op die manier wil de retailer nieuwe methodes ontwikkelen om winkelen voor iedereen toegankelijker te maken.

Albert Heijn wil zijn winkels zo goed mogelijk aanpassen aan de noden van al zijn klanten, dus ook blinden en slechtzienden. Daarom neemt de AH-winkel in Eindhoven nu deel aan een test van Koninklijke Visio, een expertisecentrum voor blinde en slechtziende mensen en meteen ook partner van Albert Heijn. Die test moet helpen om de winkelproblemen van blinden en slechtzienden in kaart te brengen.

Om de realiteit zo goed mogelijk na te bootsen, krijgen kandidaten een speciale bril, waardoor ze even weinig zien als hun blinde of slechtziende buddy. Vervolgens vertrekken de duo’s met een boodschappenlijstje en 5 euro in de hand om hun boodschappen te doen. Na de test zullen alle verzamelde inzichten vertaald worden in producten, diensten en technologieën die moeten helpen om winkelen voor iedereen toegankelijker te maken.

Dat Albert Heijn zich inzet voor mensen met een beperking, ziet Koninklijke Visio als een pluspunt. “Het is belangrijk dat er nieuwe stappen worden gezet in het toegankelijker maken van openbare gebouwen voor slechtzienden. Als het gaat om innovatie is Albert Heijn koploper in de supermarktbranche. Zij zijn er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen”, vertelt Michiel Bormans van Koninklijke Visio.

 

Personeel van Carrefour Les Grands Prés in Bergen opgeleid om blinden en slechtzienden te helpen

Ook bij ons proberen retailers de koopbeleving van slechtzienden en blinden te verbeteren. Onlangs lanceerde Vrienden der Blinden in samenwerking het winkelcentrum Les Grands Près in Bergen, een sensibiliseringscampagne. Van 8 tot 13 januari werden er enkele ludieke sensibiliseringsacties op poten gezet: aangepaste petanque, activiteiten met simulatiebrillen, enzo. In dat kader werd het personeel van Carrefour Les Grands Prés opgeleid om blinde of slechtziende personen te helpen en hen te begeleiden tijdens hun winkelbezoek.