Albert Heijn start volgende maand met een proef met een mobiel ‘Pick Up Point’. Dit is een vrachtwagen die ingezet kan worden als ophaalpunt op locaties waar tijdelijk meer klanten zijn. De test loopt tot begin november in Harlingen.

Albert Heijn telt enkele tientallen Pick Up Points in Nederland (en een zestal in België) waar klanten hun online bestelde goederen kunnen ophalen. In sommige gebieden loont het niet altijd de moeite om een permanent afhaalpunt te starten, hoewel bijv. in het zomerseizoen veel klanten in een bepaalde streek vertoeven. Daarom wordt het mobiele Pick Up Point getest in havenplaatsje Harlingen in Friesland.

“Voor de bijna 5.000 inwoners van Terschelling, de 500.000 gasten die het eiland jaarlijks bezoeken en de pleziervaart in Harlingen kan het een uitkomst zijn. Zij kunnen, voordat ze de boot op gaan, snel hun boodschappen ophalen en meenemen naar het eiland,” aldus een woordvoerder van de supermarkt.

Aanhangwagen

Voor de klanten werkt een mobiel Pick Up Point hetzelfde als een ‘vaste’: zij bestellen hun boodschappen op ah.nl en kiezen voor de locatie van het mobiele PUP. De boodschappen worden verzameld, naar een distributiepunt in de omgeving van de tijdelijke locatie gebracht en daar in een aanhangwagen geladen. Die wordt dan naar het parkeerterrein van de lokale Albert Heijn-winkel gereden. De rest verloopt als normaal: de klanten rijden met de auto langs, de boodschappen worden door een medewerker in de wagen gezet en zij kunnen weer verder.

 

Het mobiele Pick Up Point in Harlingen is echter niet allen dagen beschikbaar. Het blijft tot begin november en is geopend op donderdag en vrijdag van 16 tot 20 uur en op zaterdag van 8 tot 12 uur.