Na een succesvolle pilot gaat Albert Heijn dit jaar nog meer onverpakte groenten en fruit verkopen in zijn Nederlandse winkels en online. De retailer start met bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen. Op die manier wil Albert Heijn nagaan welke impact 'dry misting' en het gebrek aan plasticverpakkingen hebben op kwaliteit en houdbaarheid van de producten.

Begin maart startte Albert Heijn een pilot in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp waarbij 100 producten uit de groente- en fruitafdeling onverpakt werden verkocht. Daarbij maakte de retailer gebruik van 'dry misting', een techniek waarbij een verfijnde verneveling van water ervoor zorgt dat groenten langer vers blijven. Met deze pilot wil de retailer nagaan welke impact de combinatie verpakkingsvrije groentene en fruit, en 'dry misting' heeft op de kwaliteit en houdbaarheid van producten, en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plastic verpakking hebben. Ondertussen zijn we anderhalve maand verder en blijkt de test een waar succes. Tijdens de pilot in Hoofddorp bleek namelijk dat de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking een goede werking heeft op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen. Daarom heeft de retailer besloten om dit jaar nog meer groente en fruit zonder plastic verpakking aan te bieden in de winkels en online.

Concreet zal Albert Heijn starten met bananen (5 stuks die voorheen in zak zaten), zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen. Op termijn wordt nog meer groente- en fruitassortiment toegevoegd. Daarnaast gaat de retailer ook op zoek naar alternatieve verpakkingsmaterialen en wordt de testperiode in Hoofddorp verlengd om samen met klanten nóg meer ervaringen op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid op te doen met seizoensgroente en -fruit. 

Ter herinnering: ondertussen maken al ruim 150 AH-winkels gebruik van de 'dry misting'-techniek. Die zou trouwens ook een positieve werking hebben voor producten die in plastic zitten een goede werking; het koelt de producten waardoor ook die langer goed blijven en dit gaat voedselverspilling tegen.

25% van het verpakkingsmateriaal terugdringen tegen 2025

Deze test komt er niet zomaar. Albert Heijn wil namelijk zijn verpakkingsmateriaal in 2025 met 25% terugdringen, en is volop met zijn leveranciers en vaste telers in gesprek om samen nog meer plasticvrije groente- en fruitproducten in de winkels te krijgen, zonder voedselverspilling uit het oog te verliezen. Bij andere categorieën met verpakkingsgebruik (bijvoorbeeld frisdrank, vlees, zuivel) zijn al grote stappen gezet. Zo bespaarde de retailer 300.000 kg plastic door een topseal verpakking op zacht fruit in plaats van een bol deksel. Dat gold ook bij kaas, waar 177.000kg bespaard werd. En tot slot bespaarde de retailer ook 209.000 kg plastic op waterflesjes van AH basic.