Aandeelhouders Ahold en Delhaize keuren fusie goed

De fusie van Ahold-Delhaize wordt realiteit. Een overweldigende meerderheid van de aandeelhouders van Delhaize verzamelde zich in een uitzonderlijke algemene vergadering over de veelbesproken fusie met Ahold, die 96,2% van de stemmen behaalde. Eerder al gaven de aandeelhouders van Ahold groen licht voor fusie. Ook de bonus voor Frans Muller, die 1,5 miljoen euro bedraagt, werd goedgekeurd met een meerdeheid van 59,2% van de stemmen. 

 

Het laatste obstakel van de fusie werd met gemak genomen, tijdens een vergadering zonder incidenten, waarin het personeel gerust gesteld werd, voor wie de fusie, volgens de woorden van Delhaize-topman Mats Jansson, geen einde maar het begin van een nieuwe fase zal zijn.

 

Koninklijke Ahold-Delhaize: wat wordt de strategie ?

 

Pierre-Alexandre Billiet was op de buitengewone algemene vergadering op 14 maart, waar de een tipje van de sluier werd opgelicht over de nieuwe combinatie.

 

 

De nieuwe structuur Koninklijke Ahold Delhaize kondigt een grote besparingsoperatie aan. 60% van de kostenreductie moet van de aankoopstructuur komen, het deel van Europa hierin zou 25 tot 30% bedragen.

 

 

Op de vraag van een aandeelhouder of de activiteiten in Indonesië en de rest van Azië nog zouden voortduren, antwoordde Pierre Bouchut, vandaag CFO van Delhaize en toekomstig operationeel directeur Europa en Azië, verzekert dat de groep aanwezig zal blijven op die markt omdat ze opportuniteiten bieden voor de ontwikkeling van de nieuwe groep.

 

Hoe Ahold-Delhaize 500 miljoen wil besparen

 

Er wordt nog een vraag afgevuurd door een aandeelhouder. Hoe gaan de befaamde synergiën bereikt worden? Frans Muller is duidelijk: aangezien Ahold en Delhaize tot op vandaag concurrenten waren, konden ze die synergiën onmogelijk in detail analyseren. De schatting van 500 miljoen komt van een derde partij. 

 

Voorzitter Mats Jansson benadrukte dat 500 miljoen besparen geen doelstelling is maar een belofte die gedaan wordt aan de aandeelhouders

 

Ahold-Delhaize, een gepersonaliseerd aanbod

 

De strategie van Ahold-Delhaize: de groep wil marktleider worden met complementaire winkelformats, zowel offline als online en een assortiment bieden dat zowel eigen merken als A-merken bevat met verse en gezonde voeding, streekproducten, gepersonaliseerd aanbod en een verhoogde effectiviteit waar er synergiën mogelijk zijn.

 

Mats Jansson legt het accent op de uitbouw van enseignes die sterk zijn op hun lokale markt, alsook op e-commerce en multichannel. Hanneke Faber, die aan het hoofd staat van bol.com, wordt trouwens Chief E-commerce & Innovation Officer.

 

Guy de Vaucleroy sluit af door de board en de aandeelhouders te feliciteren met deze nieuwe bladzijde in de geschiedenis van Delhaize. Hij zegt letterlijk: “Als een bedrijf niet verandert, wordt het een mummie.

 

Op de emotionele reactie van een aandeelhouder die vond dat Delhaize zijn ziel had verkocht aan Ahlold, antwoordt Mats Jansson dat hij alle begrip heeft voor deze hartenkreet en legt uit dat ook zijn eigen familie moeite had met de beursgang van ICA.

 

Ondanks de stemming met overweldigende meerderheid voor de fusie, hield de staff van Delhaize zich verre van elk triomfalisme en bevestigde zijn vertrouwen in de toekomst. 

 

 

 

 

 

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen