Geen land waar supermarkten zo snel evolueren als China, zo blijkt nog maar eens. Nadat JD.com de opening van honderden kassaloze winkels aankondigde, stelt het nu 7Fresh voor, zijn supermarkt van de toekomst.

"JD is uitgegroeid tot de grootste retailer in China door het aanbieden van een superieure aankoopbeleving via het internet. In contract met andere landen, waar consumenten graag naar supermarkten gaan, zeker als die een hele goede winkelbeleving aanbieden, bestaat zo'n beleving enkel onliçne", aldus JD.com, dat dat gegeven met 7Fresh wil omgooien. "De opening maakt deel uit van een voortdurende revolutie van de traditionele kleinhandel door het gebruik van technologie."

"In tegenstelling met de bestaande winkels in China zullen de winkels van 7Fresh net en groot zijn en uitgerust met duizenden verse producten, waaronder fruit, bloemen, geïmporteeerd vlees en zeevruchten die vers geoogst werden", aldus de retailer. Het doel is om de online ervaring over te brengen naar een fysieke winkel, met verse producten. "JD is uitstekend geplaatst om die beleving ook offiline te bieden, dankzij onze supply chaintechnologie en door de schaal waarop we kunnen werken als grootste retailer van het land", aldus Xiaosong Wang, CEO van 7Fresh en Voorzitter van JD Fresh. "Door onze ervaring en kennis van de voorkeuren van de consumenten, en de toegang tot producten van hoge kwaliteit, kunnen we investeren in een winkelervaring die veel verder gaat dan wat de Chinese bevolking tot nu toegekend heeft."

Hoogtechnologische spiegels

De winkels van 7Fresh integreren technologische elementen die intuïtief en educatief zijn. Je vindt er, net als in de supermarkten van de toekomst van Coop, spiegels die op het internet aangesloten zijn, vooral boven de versafdeling. Doel: het aanbieden van een etikettering met heel wat extra's. Zo krijgt de consument informatie die veel verder gaat dan wat hij normaal gezien krijgt. Bij de afdeling groenten en  fruit bijvoorbeeld volstaat het een product vast te nemen om de origine, het aantal calorieën, prijs, allergenen en zelfs zijn ecologische voetafdruk te kennen.

Shopassistent

Ook andere technologieën worden getest. Daarbij: intelligente winkelkarren die de klant volgen in hun parkoers door de winkel, waardoor ze vrijer kunnen winkelen.

De producten kunnen gescand en ingepakt worden aan een traditionele kassa of aan een self-checkout.

Betalen via gezichtsherkenning

Betalen kan met munten en biljettten, bankkaart of met de mobiele app 7Fresh. De self-checkout heeft ook de mogelijkheid om te betalen met gezichtsherkenning. Kers op de taart: klanten kunnen hun boodschappen meenemen of ze binnen de dertig minuten laten leveren. 

Kwaliteitsproducten

Bij het aanbod staat kwaliteit voorop, aldus JD.com: iberische ham, vers gevangen vis, gebakjes en brood van vakmannen opgeleid door Meilleur Ouvrier de France. De bloemen komen van een partner van JD.com, de Taiwanese bloemist Ching Kao.

 

Eetruimte

Om het aanbod helemaal af te maken, heeft JD.com ook een restauratieruimte voorzien, waar klanten kunnen kiezen uit een vast gamma van producten, en de maaltijden die ze kunnen naar binnen spelen.

Wilt u graag meer weten over de strategieën en de nieuwe ontwikkelingen van deze e-commerce gigant? Een belangrijke verantwoordelijke van het bedrijf zal als spreker aanwezig zijn op de Gondola Day 2018 op 31 mei! Schrijf u nu al in!