BD myShopi gaat tegen 2020 124 banen schrappen. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend tijdens de voorstelling van zijn nieuwe toekomstplannen, waarbij gefocust wordt op nieuwe technologieën, een efficiëntere organisatie en betere werkprocessen. “Dit noodzakelijk is om het bedrijf gezond te houden en de toekomstige werkgelegenheid te garanderen.”

Het ziet er niet goed uit voor BD myShopi. De Belgisch marktleider in de bedeling van reclamefolders, zal tegen 2020 124 jobs schrappen en is daarom vandaag alvast gestart met een informatie- en consultatieprocedure. De beslissing komt er nadat de directie deze ochtend zijn toekomstplannen voorstelde tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Daarbij werd duidelijk dat het bedrijf vooral wil investeren in nieuwe technologieën, een efficiëntere organisatie en betere werkprocessen.  

“De reclamefolder heeft toekomst, en we willen als bedrijf weerbaar zijn om te kunnen blijven inzetten op deze markt. We hebben de voorbije jaren veel initiatieven genomen om ons bedrijfsresultaat op peil te houden. We willen nu nog verder gaan, door te investeren in nieuwe technologieën, een efficiëntere organisatie, en betere werkprocessen”, verduidelijkt Raf Lambrix, CEO van BD myShopi.

De afvloeiingen zouden plaatsvinden in 3 fases tussen nu en einde 2020 in verschillende afdelingen van het bedrijf, verspreid over het land. BD myShopi stelt voor om twee productiesites op één nieuwe site samen te brengen. Daarnaast wil BD myShopi een aantal nieuwe, efficiëntere processen invoeren, en zullen twee dochterondernemingen hun deuren moeten sluiten.

Hogere verwachtingen van flexibiliteit en maatwerk

De beslissing van BD myShopi om zich in de toekomst meer te richten op nieuwe technologieën en een efficiëntere organisatie, komt er niet zomaar. Hoewel uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat reclamefolders door 9 op de 10 Belgen gelezen worden en dus erg populair zijn, verwacht de markt steeds meer flexibiliteit en maatwerk. “Merken en retailers verwachten snelle antwoorden op hun noden, en producten op maat. Bovendien is de marktvraag onvoorspelbaar, met sterke seizoensgebonden pieken, en spelen er tegelijk een aantal ongunstige evoluties in de retailsector. Die zetten de volumes al enkele jaren onder druk”, klinkt het bij het bedrijf.

Sociaal plan

BD myShopi heeft de intentie om tot een sociaal plan te komen waarin ingezet zou worden op begeleiding van de betrokken medewerkers en coaching richting nieuw werk. De marktleider benadrukt dat het samen met de werknemersvertegenwoordigers constructief overleg wil voeren.

“We betreuren dat we deze stap moeten nemen, en we begrijpen dat dit voor onze werknemers ingrijpend is. We zijn er echter van overtuigd dat dit noodzakelijk is om het bedrijf gezond te houden en de toekomstige werkgelegenheid te garanderen”, reageert Lambrix.