Zalando sloot het vierde kwartaal af met een indrukwekkende omzetgroei van 25% en haalde het hoogste aantal actieve gebruikers in de laatste 5 jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren voorstelde. En dat is niet alles: het bedrijf wil uitgroeien tot hét referentiepunt op vlak van mode. 

Zalando heeft gisteren haar kwartaalcijfers voorgesteld tijdens een persconferentie op haar nieuwe hoofdkantoor in Berlijn dat in april haar deuren opent. En de resultaten zien er alvast veelbelovend uit. Zo sloot het fashionbedrijf het vierde kwartaal vorig jaar af met een omzet van 1,7 miljard euro, ofwel een indrukwekkende stijging van 24,6%. De bedrijfswinst klokte af op 117,8 miljoen euro, goed voor een winstmarge van 7,1%.

Voor heel het boekjaar 2018 behaalde het Duitse e-commercebedrijf een omzet van 5,4 miljard euro, ofwel een stijging van 20%. Dat is iets minder dan het jaar ervoor toen het bedrijf nog een groei van 23,4% optekende en daardoor 4,5 miljard euro behaalde. Wat de bedrijfswinst betreft kon de e-commercegigant rekenen op zo’n 173,4 miljoen euro. De winstmarge bedroeg zo'n 3,2%.

“2018 was een jaar vol uitdagingen, ook binnen de modewereld in het algemeen, maar we hebben alles op alles gezet in het vierde kwartaal om het jaar sterk af te sluiten. De resultaten uit het vierde kwartaal geven ons dan ook het nodige vertrouwen dat onze lange termijn groeiplannen op de goede weg zitten”, verduidelijkt Rubin Ritter, co-CEO van Zalando.

Grootste aantal actieve klanten sinds 5 jaar

Niet alleen zag Zalando haar omzet fors stijgen, ook het aantal actieve bezoekers bereikte ongeziene hoogtes. Zo waren er in Q4 maar liefst 1,3 miljoen actieve consumenten, het hoogste cijfer in vijf jaar tijd. Zij waren goed voor 34,1 miljoen bestellingen, een stijging van 32,1% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Rubin Ritter benadrukte dat steeds meer klanten hun bestellingen plaatsen via hun smartphone en dat ze vaker iets bestellen, maar dan wel voor een kleiner bedrag. 

Voor heel het jaar wist Zalando haar aantal actieve klanten op te trekken tot 26,4 miljoen, ofwel een stijging van 14,4%. Ook het aantal bestellingen steeg met 28,4% naar 116,2 miljoen.

“We hebben 2018 heel sterk afgesloten, zeker het aantal actieve klanten was buitengewoon. Dat grote aantal hebben we te danken aan onze sterke commerciële strategie. De meeste klanten kregen we trouwens tijdens de cyberweek, de kerstperiode en natuurlijk Black Friday. Dankzij die laatste konden we meteen 225.000 consumenten toevoegen aan ons klantenbestand", vervolgt Ritter.

Opvallend: steeds meer klanten gebruiken de Zalando-app om bestellingen te plaatsen. Het aantal verdubbelde op twee jaar tijd van 21% naar 44%. “Zalando is nu al het meest bezochte modeplatform, voor Inditex, H&M, Asos, Adidas of Nike”, verklaart Ritter.

“Uitgroeien tot het referentiepunt op vlak van mode”

Gesterkt door de positieve resultaten van afgelopen jaar, is het e-commercebedrijf dan ook vol lof over de toekomst. Dit jaar wil het bedrijf onder meer haar ‘Gross Merchandise Volume’ (GMV), ofwel het totale bedrag dat de consumenten spenderen aan producten op het Zalando-platform,  met 20 tot 25% laten stijgen. Dat bedrag klokte vorig jaar nog af op 6,6 miljard euro (+21,1%). Daarnaast wil Zalando de bedrijfswinst optrekken tot 117 à 225 miljoen euro en wil het zo'n 300 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar technologie en logistiek.

En dat is niet alles: Zalando wil uitgroeien tot hét referentiepunt binnen de mode. “”We willen een essentieel deel gaan uitmaken van het leven van onze consumenten. Er zijn maar een handvol apps die erin geslaagd zijn door te dringen in ons dagelijks leven, denk daarbij aan platformen als Netflix voor tv of Spotify voor muziek. Zalando moet de modeplek bij uitstek worden waar consumenten al hun modebehoeftes kunnen vervullen”, vertelt David Schneider, co-CEO bij Zalando.

Meer convenience en partners

Om uit te kunnen groeien tot de nieuwe Netflix van de fashion sector, heeft het bedrijf een strak groeiplan klaar. Zo wil het haar GMV meer dan verdubbelen tot 20 miljard euro tegen 2023/2024.

Daarnaast wil het bedrijf de relatie met de consumenten verdiepen en hen  meer convenience bieden door onder meer haar service ‘Zalando Plus’ uit te rollen in verschillende nieuwe markten zoals Italië en Zwitserland. En in de toekomst misschien ook wel België, zo liet Kenneth Melchior, Director Northern Europe bij Zalando, weten tijdens een interview met Gondola dat binnenkort zal volgen. Ter herinnering, Zalando Plus is een loyaliteitsprogramma waarmee klanten voor een bijdrage van 50 euro per jaar meer voordelen krijgen zoals een snellere service, fashion advies enzovoort.

Ook wil Zalando haar partnerprogramma uitbreiden. Nu al kunnen meer dan 250 merken hun producten direct verkopen aan de consument via het Zalando-platform, goed voor zo’n 10% van Zalando’s GMV. Toch wil de e-commercegigant dat percentage verviervoudigen, goed voor 13 miljard euro, tegen 2023/2024.

“We zijn ervan overtuigd dat onze strategie, met een sterke focus op de consument en duidelijke prioriteiten, de weg is naar succes. We willen onze inspanningen verdubbelen zodat we kunnen uitgroeien tot het platform waar alle consumenten automatisch naartoe gaan als ze op zoek zijn naar mode”, vertelt Robert Gentz, co-CEO van Zalando.

Wijzigingen binnen het directiecomité

Zalando stelde gisteren ook twee nieuwe leden van het directiecomité voor. Naast de huidige co-Ceo’s David Schneider, Robert Gentz en Rubin Ritter, zullen David Schröder en Jim Freeman vanaf 1 april dit jaar aan de slag gaan als CFO en CTO.

David Schröder is al 9 jaar actief bij Zalando en hielp onder meer bij de succesvolle ontwikkeling en uitbreiding van de Zalando-activiteiten. Hij zal de functie van CFO op zich nemen.

Jim Freeman, tot voor kort Senior Vice President Engineering, maakte vorig jaar in april de overstap van Amazon naar Zalando. Daar stond hij onder meer in voor de lancering, groei en uitbreiding van Prime Video en de lancering van communicatiebeleving bij Alexa en Echo-toestellen. Hij gaat voortaan aan de slag als CTO en zal daarbij instaan voor Zalando’s product- en technologiestrategie en de uitvoering ervan.

Toch zijn de nieuwe leden niet het enige wat verandert in het directiecomité. Zo krijgen de drie co-CEO’s ook een specifieker takenpakket toegewezen. Concreet zal David Schneider vooral nauw gaan samenwerken met de merkenpartners en zal hij instaan voor het fashion aanbod. Daarnaast zal Gentz zich meer focussen op marketing en sales, maar blijft hij ook verantwoordelijk voor personeelszaken. Rubin Ritter zal zich tot slot dan weer focussen op de strategie van het bedrijf.

Nieuw hoofdkantoor

Zalando maakte gisteren van de gelegenheid gebruik om haar nieuwe hoofdkantoor officieel voor te stellen aan de pers. Het gebouw van zo’n 28.000m2, is gelegen in de Valeska-Gert-Strasse in Berlijn en opent in april dit jaar haar deuren. In totaal is er plaats voor zo’n 2.400 à 2.500 medewerkers, ofwel bijna de helft van alle medewerkers (6.000). Naast de vele flex-werkruimtes wil het bedrijf haar medewerkers vooral meer convenience bieden. Zo is er bijvoorbeeld een kindercrèche aanwezig voor 64 kinderen en dat zowel voor kinderen van de medewerkers als voor buurtbewoners. Daarnaast komt er ook een foodcorner, zijn er op elk verdiep open keukens zodat medewerkers iets kunnen eten wanneer ze maar willen, en vele gezellige zithoekjes. Al houdt Zalando het beste tot het laatst: op het dak kunnen medewerkers niet alleen genieten van het mooie uitzicht over heel Berlijn, maar kunnen ze ook sporten op het basketbalveld. 

Hou Gondola volgende week zeker in de gaten want dan heeft Zalando nog groot nieuws!