De Duitse robotica start-up Magazino heeft zopas 20 miljoen euro opgehaald bij vier internationale bedrijven, waaronder Zalando. De Duitse webshop wil zo toegang krijgen tot hoogwaardige technologie en die in de toekomst bij de bestaande logistieke centra implementeren.

Magazino ontwikkelt en bouwt zogenaamde ‘perceptiegestuurde’, mobiele robots voor de intralogistiek (binnen de magazijnen, dus). Een van de troeven van die robots is dat het bedrijf ook een besturingssoftware ontwikkelt die gebruikmaakt van artificiële intelligentie. Die software gebruikt ‘deep learning’-methodologieën, zodat de robots in staat zijn om zich aan veranderende omgevingen aan te passen en ze hun ervaringen kunnen gebruiken om de prestaties te verbeteren.

De robots van Magazino kunnen individuele items autonoom behandelen, net zoals een mens dat kan doen. Ze zijn overigens bedoeld om samen en naast menselijke operatoren te werken, in eenzelfde omgeving. Een van die robots is TORU. Dankzij 3D-camera’s en talrijke sensoren, kan die bijvoorbeeld autonoom schoendozen uit de rekken nemen en die rekken weer aanvullen. De robot kan onder andere gebruikt worden om items te nemen uit de laagste en hoogste rekken, die het moeilijkst bereikbaar zijn voor mensen. Deze robot is tijdens een pilootproject al succesvol getest bij de sportschoenenretailer PUMA.

Volgens David Schröder, Senior Vice President Convenience bij Zalando, is logistiek een van de kerncompetenties van de webshop.  Die activiteit telt vandaag maar liefst 7.600 medewerkers. “Robots kunnen hen bijstaan om de efficiëntie van de fulfilment-centra te verhogen. Wij geloven dat het koppelen van medewerkers aan geavanceerde technologie tot de best mogelijke resultaten leidt. Onze investering in Magazino geeft ons toegang tot een toekomstgerichte technologie die zeer compatibel is met onze bestaande infrastructuur", zegt hij.

Naast Zalando investeren de technologiegroep Körber, de logistieker Fiege en mobiele telecommunicatiespecialist Cellcom in de start-up uit München.