Standaard Boekhandel opende vorige week een nieuwe flagship store op de Anspachlaan in Brussel. De winkel is ruim twee keer groter dan de vroegere winkel op de hoek van het Muntplein, en biedt maar liefst 20.000 boeken aan. De focus? Beleving en een ruimer Engelstalig en Franstalig aanbod. “Voor de eerste keer zal het aantal niet-Nederlandstalige titels ongeveer de helft van het aanbod uitmaken."

Eindelijk is het zover: de nieuwe flagship store van Standaard Boekhandel opende vorige week zijn deuren op de Anspachlaan in Brussel. De vestiging vervangt het oude filiaal dat gelegen was op de hoek van het Muntplein. De nieuwe winkel strekt zich uit over een oppervlakte van 1.000m2, ruim dubbel zo groot als de vroegere vestiging op het Muntplein (450m2), en verruimde zijn aanbod van 8.000 naar 20.000 boektitels. Bovendien focust de flagship store zich op het internationale karakter van Brussel. Zo zijn er naast Nederlandstalige boeken, ook een ruim aanbod aan Engelstalige en Franstalige boektitels verkrijgbaar. “Voor de eerste keer zal het aantal niet-Nederlandstalige titels ongeveer de helft van het aanbod uitmaken”, legt Guido De Smet, directeur retail van Standaard Boekhandel uit. “Zowel geïnteresseerde Vlamingen als Franstaligen én anderstalige bezoekers kunnen in ‘Standaard Boekhandel Brussel’ terecht voor een grote keuze aan boeken in het Frans en Engels. Daarnaast vinden ze er ook een uitgebreid aanbod internationale kranten, weekbladen en magazines.”  

Dankzij de twee verdiepingen kan Standaard Boekhandel beter inspelen op de verwachtingen van klanten. Zo wordt er op de gelijkvloers vooral gefocust op de “snelle verkoop”. Klanten vinden er er onder meer 3 “top 10” boekenrekken (Nederlands, Frans, Engels), Belgische en internationale tijdschriften en magazines, en een hoek die helemaal gewijd is aan de actualiteit. “We merken dat als een auteur de avond ervoor bijvoorbeeld bij 'Van Gils en gasten' is langsgeweest, heel veel klanten de dag erna meteen naar de winkel komen om het boek te kopen. Daarom zetten we het vooraan in de actualiteitshoek, zodat klanten het sneller terugvinden,” verduidelijkt Julie Stordiau, retail marketing en communications manager bij Standaard Boekhandel. Ook enkele actietafels, bijvoorbeeld rond de zomer of de Rode Duivels, zijn terug te vinden op de gelijkvloers.

Op de bovenverdieping kunnen klanten dan weer rustig rondkuieren. Daarbij zijn er twee aparte hoeken volledig aan de Engelstalige en Franstalige literatuur gewijd.

Thema’s als psychologie, wetenschap, toerisme, kunst of geschiedenis krijgen dan weer elk een eigen hoek toegewezen, waarbij boeken uit de drie talen gegroepeerd worden. “Als klanten op zoek gaan naar boeken over bijvoorbeeld management, dan gaan ze eerder op zoek naar een bepaalde auteur of een specifiek onderwerp, dan naar een specifieke taal. Ze zullen met andere woorden pas later pas beslissen of ze dat boek het liefst in het Engels, Nederlands of Frans lezen”, legt Julie Stordiau uit.

Consumenten die niet kunnen afzakken naar Brussel om te genieten van het uitgebreide aanbod aan Franstalige en Engelstalige boeken, hoeven niet getreurd te zijn. “De Engelstalige en Franstalige boeken, magazines en tijdschriften, zijn uiteraard ook beschikbaar in andere filialen, weliswaar op bestelling”, aldus Julie Stordiau.

Verdubbeling ruimte en aanbod

Met het nieuwe filiaal versterkt Standaard Boekhandel zijn aanwezigheid in onze hoofdstad. “Het pand in de Brusselse voetgangerszone is ideaal gelegen - het winkelcentrum Anspach Shopping Brussels verbindt het Muntplein via een overdekte passage met de Anspachlaan en biedt Standaard Boekhandel op die manier twee ingangen. De nieuwe winkel is bovendien 1.000 vierkante meter groot, ter vergelijking: de vroegere winkel op het Muntplein telde 450 vierkante meter. Het aantal titels stijgt aldus van 8.000 naar 20.000, daarmee worden we in de hoofdstad hét referentiepunt voor alles wat boeken aanbelangt, zowel voor Nederlandstalige als voor internationale literatuur. Uiteraard gaan we de winkel met extra medewerkers bemannen - een ploeg van 14 werknemers staat klaar om alle klanten gericht te  kunnen helpen”, aldus Guido De Smet.

Culturele ontmoetingsplaats

In de ruime winkel vinden consumenten meer dan een gevarieerd aanbod van de recentste boeken. Standaard Boekhandel wil zijn lezers inspireren en dus wordt er extra ruimte voor beleving voorzien, klinkt het. Zo worden er regelmatig ontmoetingen met Brusselse en internationale topauteurs, signeersessies en andere culturele events op de agenda gezet. “De nieuwe winkel ligt niet toevallig in de Brusselse voetgangerszone, de piétonnier, die in volle ontwikkeling is. Wij zien deze boekhandel als een laagdrempelige culturele ontmoetingsplaats voor de Brusselse Vlamingen en alle andere Brusselaars. Ook toeristen vinden er hun gading met een breed aanbod aan Brusselse publicaties, zodat ze onze hoofdstad en haar inwoners vlot kunnen leren kennen”, vertelt Guido De Smet enthousiast. 

“Bovendien kan iedereen bij ‘Standaard Boekhandel Brussel’ ook terecht voor cd’s, geschenken én schrijf- en papierwaren. Dat kan dankzij de unieke samenwerking met de (van oorsprong Franstalige) boek- en papierhandel Club, die sinds 2014 tot dezelfde familie behoort. Van potloden tot schriften en notitieboekjes, van agenda’s en wenskaarten tot originele giftartikelen of cadeaubons, ‘Standaard Boekhandel Brussel’ heeft heel wat meer in de aanbieding dan boeken en tijdschriften”, zegt Els Verstraete, Filiaaldirecteur bij Standaard Boekhandel Brussel.

De wenskaartjes zijn voor het eerst ook in het Engels en het Frans te verkrijgen. Bovendien worden er ook steeds meer gepersonaliseerde kaartjes aangeboden, aangezien daar een grote vraag naar is, klinkt het bij Standaard Boekhandel.

Moleskine Smartpen: van analoog naar digitaal 

Standaard Boekhandel Brussel focust ook op het digitale aspect en pakt uit met een heuse verkoopshoek voor Moleskine. Waar het lifestyle merk vooral bekend staat voor zijn notitieboekjes in diverse kleuren en formaten, brengt het nu haar vernieuwde versie van haar Smartpen op de markt. “Deze innovatieve pen maakt het mogelijk om handgeschreven notities in real time te digitaliseren en transformeert zo het traditionele notitieboekje naar een heuse tablet. Bovendien voelt het ook echt alsof ze een tablet in hun handen hebben”, legt Julie Stordiau uit. “Dankzij de Moleskine Smartpen kunnen gebruikers met een simpele klik hun notities organiseren, archiveren, opzoeken, delen, herkleuren of beter leesbaar maken.” Het is trouwens de eerste keer dat Moleskine - sinds 2016 in handen van de Belgische groep D’Ieteren - een toegewijde verkoopshoek in een winkel van Standaard Boekhandel opent. Afgaand op het succes in het buitenland, koesteren beide bedrijven hoge verwachtingen voor de verkoop van de Moleskine Smartpen, klinkt het bij de boekenwinkel.

Naast de nieuwe Moleskine Smartpen biedt de nieuwe flagship store ook een heel assortiment aan e-readers aan. “We springen mee op de digitale trein, aangezien multimedia nu ook niet meer weg te denken zijn uit de boekenwereld,” aldus Julie Stordiau

Openingsweekend

Komend weekend (30 juni – 1 juli) vindt er bovendien een groot openingsweekend plaats. “Dan worden er tal van internationale auteurs uitgenodigd voor signeersessies en vindt er bovendien een demonstratie plaats van de nieuwe Moleskine Smartpen”, vertelt Stordiau enthousiast.