Gondola Homing Experience kon in primeur de GfK rapportering over de omzet van de DIY (ketens) in 10 Europese landen inkijken. Daaruit blijkt dat in de periode januari-oktober de omzet met 2,1% is toegenomen tot 35,2 miljard euro. België doet het zelfs iets beter met 2,2% stijging.

Aandeel per land in de totale omzet.

GfK volgt voor deze barometer de omzetten in tien Europese landen op: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Zweden, Tsjechië, Polen, Hongarijë, Nederland en uiteraard België. Men meet de "DIY Superstores" ofwel de ketens. (Voor Frankrijk en het VK beschikt GfK niet over voldoende gegevens om een correct beeld te geven.)

Daar waar in dezelfde periode 2015 er een groei met 4% werd gemeten, bedraagt deze nu "slechts" 2,1%. Het aandeel van de diverse landen geeft ook deels weer hoe belangrijk de ketens zijn in elk land. Hoewel de totale DIY omzet in Nederland in de crisisjaren met een kwart achteruitging en daardoor globaal gezien op het niveau van België kwam, geeft de Total Store Reporting hier een aandeel van 6,7% tegenover 4,7% voor België. 

Duitsland is uiteraard de grootste in het rijtje, met een aandeel van 44,2%. Landen die het echt slecht doen, zijn Zwitserland (-2,8%) en Zweden (-0,4%) waarbij Zwitserland wel de vergelijking met een erg sterk 2015 moet maken (toen de sterkste stijger met +14%). Die eer gaat dit jaar naar Hongarije waar de DIY-omzet met meer dan 10% toeneemt.

DIY verschilt sterk van land tot land.

Als we naar de verschillende productcategoriën kijken, dan vallen erg grote verschillen op tussen de landen onderling. Het is duidelijk dat "doe-het-zelven" niet voor elke Europeaan of Europese retailer hetzelfde is. 

Over de tien landen heen, is Garden de grootste productgroep met een aandeel van 18,3% in de totale omzet. Dat hoge percentage is vooral te danken aan... Duitsland waar tuin maar liefst 22,3% van de DIY-omzet uitmaakt. België doet het iets minder dan het gemiddelde (16,5%) maar dat is wel een stijging t.o.v. 2015 (15,9%). Nederland is hier de kleinste speler met net geen 10%. Dat ligt deels aan de kleinere tuinen, maar zeker ook aan de sterke en grote tuincentra en tuinketens die Nederland kenmerken. 

Zilver gaat naar de bouwmaterialen (17%) en ook hier variëren de percentages gevoelig: van een povere 7,2% (Italië) tot een dikke 31,3% in Zweden. Ook hier zit Nederland aan de onderkant (10,6%) waardoor de daar gehanteerde term "Bouwmarkt" toch wel een rare bijklank krijgt. 

Het is in de derde productcategorie Vloer- en wandbekleding dat Nederland uitblinkt: met 21,3% van de omzet spannen onze Noorderburen de kroon. België scoort met 14,8% boven het Europese gemiddelde van 12,3%.

België.

De Belgische DIY ketens draaien dus op 3 grote productgroepen: Garden, Bouwmaterialen en Wand-en vloerbekleding. Die drie samen vormen bijna de helft van de omzet (47,1%). Gereedschappen komen op de vierde plaats met 8,9%, het grootste aandeel binnen de 10 vermeldde landen. De opmerkelijke groei van het aandeel "Tuin" (van 15,9 naar 16,5% in een markt die met 2,2% totaal is gestegen), vraagt toch om een diepere analyse. 

Tuin.

Het tuinseizoen was zeker niet van de betere uit de laatste jaren, vooral door een heel slechte start van het seizoen (de belangrijkste maanden wat omzet betreft). Leveranciers laten geen positief geluid horen en ook de typische tuinretailers hopen in het beste geval met een heel kleine plus af te sluiten. Als we de cijfers van de 10 maanden even doorrekenen, dan is de omzet van Garden in de DIY ketens met maar liefst 6% gestegen. Daar horen wel twee kanttekeningen bij. De Europees gemeten omzetten brengen niet exact dezelfde productgroepen in kaart als de puur Belgische TSR (Total Store Reporting) en uiteraard omvatten ze ook de expansie, die vooral gebeurt bij DIY retailers (zelfstandigen die worden overgenomen, al dan niet via franchising). Als we de zuiver Belgische cijfers bekijken, dan is de tuinomzet nog steeds met 4,7% toegenomen. Die omzetstijging is grotendeels te danken aan goede zomermaanden en een sterke maand september, zo wordt ons door de directie van diverse spelers bevestigd. 

September stond wel in het teken van eindeseizoensopruimingen wat dus naar alle waarschijnlijkheid een negatieve impact heeft op de marges. 

Verschuiving.

We kunnen niet om de vaststelling heen dat een deel van de tuinmarkt van de pure tuinretail is verschoven naar de DIY ketens. 

Ook op vlak van productcategoriën zijn er opvallende verschuivingen. De sterkste stijging zien we bij vijvers en toebehoren (+23,8%), hogedrukreinigers (+22,9%) en electrisch tuingereedschap (+22,7%). Ook in “watertechniek zit de groei haast uitsluitend in de vijverpompen (+29%). Tuinchemie (+ 10,4%) profiteerde duidelijk van de specifieke weersomstandigheden: insecticiden groeide met 27% en onkruidverdelgers met meer dan 20%. 

Electrisch tuingereedschap blijft omzetmatig de grootste categorie, en steekt er nu echt met kop en schouders bovenuit.

Ook de tuinretail is dus in volle beweging en we kijken met spanning uit naar de verdere evoluties in 2017.

Leden van Gondola Homing kunnen de gedetailleerde Europese cijfers bekomen op vraag via c.vanwesemael@gondola.be  Niet leden kunnen uiteraard altijd aansluiten en ontvangen dan ook de gegevens als welkomstgeschenk. Meer info bij Chris Van Wesemael op 0475/844809 of via e-mail.