Nieuwe baas Michiel Witteveen: “Blokker blijft in België”

Blokker blijft in België. Berichten dat de keten ons land zou verlaten bestempelt Michiel Witteveen, de nieuwe baas van Blokker Holding, als ‘onzin’. Ook nieuwe saneringen sluit hij uit. En online is geen speerpunt, maar een verlengstuk van de winkel.

 

Witteveen (65) nam Blokker Holding in april over van Ab Blokker en diens schoonzus Els Blokker. Hij gaf voor het eerst een interview aan Het Financieele Dagblad. De aankoop was atypisch: de familie gaf hem ‘een grote zak geld’ mee omdat het bedrijf zo verlieslatend is. In het interview vertelt hij hoe hij de zaken wil aanpakken om het tij te doen keren.

 

Zo stelt hij dat Blokker in België behouden blijft. “In de Belgische kranten wordt geroepen: Blokker quitte La Belgique. Onzinverhaal! Maar voor alle ondernemingen geldt: als je met z’n allen iets voor elkaar probeert te krijgen, maar het lukt niet. Ja... ja... dan lukt het niet”, zegt hij wat cryptisch.

 

Ook stelt hij dat Blokker in België aan het ‘verbelgen’ is. “We moeten daar Belgischer worden. Niet alleen in de marketing, maar ook in het assortiment. Daar moeten bijvoorbeeld heel andere kaarsen liggen dan in Nederland. De Belg gaat niet zozeer op prijs, maar op sfeer, gezelligheid. Dat is een heel andere instelling. De Nederlander wil veel voor weinig”.

 

Saneren

 

Volgens Witteveen waren er bij de overname nog twee kandidaten - een Duitse en een Engelse - maar die wilden de hakbijl hanteren en de lonen met 30% verlagen terwijl de keten geen behoefte heeft aan drastische ingrepen. “We hebben al gesaneerd. Natuurlijk moeten wij kritisch blijven op hoe veel mensen hier werken. Maar de belangrijkste mensen werken in de filialen, en daar hebben we te weinig mensen. Saneren was ook niet de opdracht. De familie dacht niet: we geven een koper geld mee om mensen op straat te zetten. Ik voel mij heel verantwoordelijk voor de onderneming. Er werken toch 8.000 man. Zij moeten een goede vader krijgen, een goede baas”.

 

Meer omzet

 

Wat wel nodig is, is meer omzet, zegt Witteveen: “Blokker had en heeft een omzetprobleem. We hebben veel klanten verloren toen het assortiment een paar jaar terug richting het luxesegment dreef. Die klanten moeten we terugkrijgen. Daar zijn we mee bezig. Ik denk dat je bij Blokker in de winkels al veel veranderingen ziet. Veel voller, leuker, wat rommeliger. Wat ik helemaal niet erg vind. Ik denk dat de spirit terug is.'

 

Online geen speerpunt

 

Of onlineverkoop tot de omzetgroei zal bijdragen laat Witteveen in het midden. Hij is hierover vrij kritisch. Blokker staakte eerder al in België zijn bezorgservice, omdat dat te duur was. Op de vraag of Blokker Nederland hiermee ook gaat ook stoppen antwoordt Witteveen voorzichtig: “Ik vind dat echt een vraag voor Ludo Bijvoet, de CEO Blokker Nederland. Ik heb daar een eigen mening over. Ik zeg niet dat online onbelangrijk is, zoals Jaap Blokker zei, maar wij zijn een winkelier. Ik zie de webshop als een verlengstuk daarvan, niet als een speerpunt”.

 

In het interview zegt Witteveen nog dat de familie na de overname geen rol in Blokker meer speelt. “Daar is geen enkele twijfel over. We gaan ook de naam veranderen van Blokker Holding”, zegt hij. Over hoeveel geld de familie meegaf, blijft hij daarentegen eerder zwijgzaam. In de pers circuleert een bedrag van 250 miljoen euro. “Ik heb het bedrag ook in de krant gelezen en het is allemaal niet waar. Laat ik het zo zeggen, het is voldoende om alle plannen die we hebben te kunnen uitvoeren”. Hij heeft er ook geld in gestoken. Maar ook hierover houdt hij de lippen op elkaar.

 

"Niet enkel assortiment, ook marketing en in-store communicatie moeten anders zijn in België"

 

De boodschap van Michiel Witteveen is overduidelijk: hij wil Blokker nieuw leven inblazen.. Al is er volgens non-food retailexpert Chris Van Wesemael wel meer nodig dan een ander assortiment om Blokker België terug op te rails te zetten. "Ik ben alvast positief wat betreft het besef dat de aanpak in België anders moet zijn dan in Nederland. Alleen is dat niet enkel noodzakelijk op vlak van assortiment. Ook de marketing en in-store communicatie moeten aangepast zijn aan de specificiteiten van ons land waar reeds grote verschillen zijn tussen Vlaanderen en Wallonië. En daar hoor ik toch enige twijfel als Witteveen zegt "Ja maar als het niet lukt, dan lukt het niet". Hij houdt dus duidelijk een stok achter de hand wat ons land betreft", reageert Chris Van Wesemael.  

 

Daarnaast heeft onze retailexpert ook twijfels bij het feit dat Witteveen Blokker terug op de kaart wil zetten zonder verder te 'snoeien'. Al is het volgens hem ook logisch dat  Michiel Witteveen op dat vlak niet in zijn kaarten laat kijken.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Laatste productlanceringen