De Belgische onderneming Medi-Market Group, uitbater van de ketens ‘parafarmacie Medi-Market’, ‘Apotheek by Medi-Market Group’ en ‘Institut by MediMarket’, neemt Parashop Italia over. Daarmee zet het zijn eerste stap op de internationale markt. Deze internationaliseringsstrategie wordt gefinancierd via een nieuwe kapitaalverhoging en de inbreng van de financiële partners van de groep.

Eind vorig jaar sprak Yvan Verougstraete, CEO van Medicare Market, met Gondola over zijn projecten, ambities en laatste innovaties. Toen we hem vroegen of Medi-Market klaar was voor een internationale lancering, bevestigde hij dat hij de verschillende opties bekeek. “Voorlopig is dat nog niet aan de orde maar we analyseren vandaag al wel of er mogelijkheden zijn. Het blijft nog allemaal toekomstmuziek maar we denken alvast na over waar het concept succes zou kunnen kennen en hoe we het best deze markten zouden kunnen betreden”, verklaarde hij toen. Toch lijkt dat moment nu aangebroken te zijn, want Medi-Market kondigde vandaag aan dat het zijn entree maakt op de Italiaanse markt dankzij de overname van Parashop Italia.

“Unieke gelegenheid om voet aan de grond te krijgen in Italië”

Aangemoedigd door het succes op de Belgische markt zet Medi-Market Group vandaag een eerste stap in zijn internationale ontwikkeling met de overname van de kleine Italiaanse parafarmacieketen Parashop Italia. Parashop telt drie verkooppunten in Milaan en aan de rand van de stad (winkelcentrum Busnago) en één in Turijn, zo verduidelijkt de keten. “De Franse groep Parashop koos ervoor om zich te concentreren op haar thuismarkt, waar ze hoge concurrentiedruk ervaart. Daarbij besliste ze om haar Italiaanse ‘juweeltje’ te verkopen omdat ze momenteel niet over de middelen beschikt om de ontwikkeling te garanderen,” verklaart Yvan Verougstraete, oprichter en CEO van Medi-Market Group. “Deze overname is voor ons een unieke gelegenheid om voet aan de grond te krijgen in Italië. Gebruikmakend van de winkels, de logistiek, maar vooral rekenend op de buitengewoon deskundige teams van Parashop Italia, zijn wij ervan overtuigd een nieuw succesvol hoofdstuk te kunnen schrijven in het verhaal van Medi-Market.”

Parashop Italia is een pionier op de Italiaanse parafarmaciemarkt en opereert sinds verscheidene jaren in ruime onafhankelijkheid tegenover het moederbedrijf. Het knoopte sterke commerciële partnerschappen aan met zijn leveranciers en maakt gebruik van een logistiek centrum op 40 km van Milaan dat nagenoeg exclusief is voorbehouden voor zijn activiteiten. De verkooppunten bieden een volledig assortiment van verzorgings-, schoonheids- en gezondheidsproducten (huidverzorgingsproducten, voedingssupplementen en geneesmiddelen in vrije verkoop), samen om en bij de . 000 producten van 200 merken. Parashop Italia trekt jaarlijks bijna 450.000 klanten aan en realiseert een omzet van 11 miljoen euro.

“Italiaanse cosmeticamarkt vertoont interessante groeiniches”

De Italiaanse markt bezit enorm veel potentieel, vooral in het segment van de cosmetica, (goed voor 9,5 miljard euro) en laat nog steeds positieve groeicijfers optekenen, terwijl de tendens negatief is in Frankrijk, Duitsland en Spanje. “Hoewel ze zeer concurrerend is, vertoont de Italiaanse cosmeticamarkt nog interessante groeiniches, met name in de anti-agingcrèmes en de afslankproducten,” licht Yvan Verougstraete toe.

Twee kapitaalverhogingen in twee jaar tijd

De private investeerders en de openbare investeringsmaatschappij Nivelinvest, die MediMarket Group sinds de oprichting ondersteunen, tekenden in op een kapitaalverhoging van 1,7 miljoen euro om de overname te financieren. Sinds de oprichting zal het bedrijf zo bijna 13 miljoen euro hebben opgehaald om zijn groei te ondersteunen.

Frankrijk

Naast de uitbreiding in Italië zal Medi-Market doorgaan met de ontwikkeling van innovatieve concepten in België en bestudeert het nog andere groeimogelijkheden in het buitenland, waaronder de opening van een eerste verkooppunt in Frankrijk deze zomer.

De Belgische Medi-Market Group werd opgericht in 2014 en is vandaag goed voor 30 parafarmacieën, 16 apothekers en 2 instituten. Dit jaar plant ze de opening van meer dan 15 nieuwe verkooppunten in combinatie met een versnelling van haar digitale ontwikkeling. “In een vrij somber Belgisch distributielandschap wist Medi-Market Group met haar succesvolle strategie voor een omwenteling te zorgen op de markt met een beleid van ‘lage’ prijzen, een ruim productassortiment en gepersonaliseerd kwaliteitsadvies”, benadrukt het bedrijf.