In de VS brengen merkfabrikanten zoals Tide (Procter & Gamble) en Seventh Generation (Unilever) nieuwe, lichtere, meer duurzame verpakkingen op de markt op vraag van Amazon.

De nieuwe verpakkingen voor wasmiddelen bevatten minder plastic, wegen gevoelig minder en de wasmiddelen verbruiken minder water. Op die manier dalen de verzendkosten, stijgen de winstmarges voor de retailer en vaart het milieu er wel bij. De nieuwe ‘kartonnen’ verpakking van Tide weegt 2 kg minder dan de vorige maar is net zo goed geschikt voor 96 wasbeurten. De verpakking bevat 60% minder plastic en het wasmiddel 30% minder water. De nieuwe compactere flessen van Seventh Generation (Unilever) wegen 2,5 kg minder en zijn goed voor 66 wasbeurten, net zoals de vorige, zwaardere versie. Consumenten reageren verbaasd. Zo werd de nieuwe Tide verpakking online bestempeld als ‘wijnbox’ en Seventh Generation ‘new style’ lijkt verdacht veel op shampoo, vinden ze.

Seventh Generation lanceerde de compacte fles in oktober op Amazon en overweegt om ze te introduceren in retail. Niet evident, want de shopper denkt bij ‘meer wasbeurten’ automatisch aan grotere flessen. Video’s en tekeningen op Amazon moeten op termijn gedragsverandering bevorderen. De nieuwe verpakkingen illustreren alvast de toenemende macht van Amazon in de VS. Producten met te hoge verzendkosten en te weinig marge verdwijnen van de website. Navraag bij Carrefour en Colruyt in ons land wijst erop dat beide retailers werken aan de verduurzaming van verpakking maar van enige druk vanuit e-commerce is totdusver geen sprake.

erik@beertourism.be