JBC boekt tijdwinst aan de kassa met RFID

Gondola Non food

Beleving staat centraal bij de Belgische modeketen JBC. Zowel de beleving van de klant als van het winkelpersoneel. Gemak en snelheid aan de kassa spelen daarin een belangrijke rol. JBC ging daarom eind 2013 op zoek naar een ondersteunende technologie om extra tijd te winnen aan de kassa en tegelijkertijd het gebruiksgemak voor zijn personeel te verhogen. De oplossing vond JBC in de RFID-oplossingen van Checkpoint Systems.

 

De uitrol

 

Na een positief piloottraject in twee van de 144 winkels rolde JBC in 2015 radio-frequency identification (RFID) uit in zijn volledige logistieke keten. Drie jaar later blikt de kledingketen tevreden terug.

Fred Tielens, logistiek manager bij JBC: “We boekten dankzij RFID al snel een tiental seconden winst per verkocht kledingstuk aan onze kassa’s. Dankzij RFID was het mogelijk om alle kledingstukken van een klant in één keer automatisch in te scannen. Dat maakte het zoeken naar prijskaartjes om te scannen aan de kassa overbodig.”

Niet alleen de winkels, ook het distributiecentrum in Houthalen werd van bij de aanvang met de technologie uitgerust. Dat was nodig om zeker te zijn dat alle kledingstukken correct voorzien zijn van de RFID-labels.

 

 

Eind 2014 trainde JBC samen met Checkpoint Systems wereldwijd zijn meer dan 100 leveranciers van kledingstukken om de RFID-labels correct in de kledij te naaien. Dat begintraject is cruciaal voor een succesvolle uitrol van RFID. Als het aan de bron goed zit, bespaar je als retailer heel wat problemen in de keten. Heel wat leveranciers waren al vertrouwd met het systeem.

 

Fred Tielens: “De eerste leveringen waren niet altijd volgens verwachting. Sommige van onze leveranciers naaiden de labels foutief in de kleding, zonder rekening te houden met de maat of de kleur. Gelukkig konden we die leveranciers op basis van de controles in ons magazijn meteen bijsturen en zette het ons aan om de controles aan te scherpen.”

 

 

Andere manier van werken in het magazijn

 

Waar JBC voorheen de geleverde goederen moest natellen en verwerken, komen de goederen nu meteen geteld en getagd aan in JBC’s distributiecentrum. Het wegvallen van die tussenstappen verminderde het aantal interne transporten en zorgt vandaag voor scherpere levertijden. JBC kan zijn winkels met andere woorden sneller voorzien van de gevraagde artikelen.

 

Intensieve opleiding

 

JBC kon in 2015 beginnen met de uitrol naar de winkels. Het startschot waren een aantal intensieve workshops onder leiding van een projectmanager van Checkpoint Systems. In een eerste fase betrok JBC zijn district managers bij het RFID-traject, later al het winkelpersoneel. RFID verandert namelijk de klassieke manier van werken in een winkel. Voor een optimale integratie van de RFID-technologie in de kassa’s werkte JBC met een pilootproject dat een half jaar in beslag nam. Er komen toch wat uitdagingen bij kijken: RFID-lezers aan de kassa’s, koppeling met de RFID-labels, computers in de backroom, etc.

 

Een aandachtspunt dat JBC tot slot graag meegeeft: betrek bij het hele RFID-traject een IT-verantwoordelijke. Denk aan de software van de kassasystemen, het ERP-systeem en het netwerk. Er komen ongetwijfeld extra kosten bovendrijven die je goed in kaart moet hebben. Zo had JBC voor de komst van RFID enkel wifi rond de kassa’s. Terwijl RFID wifi vereist op de hele winkelvloer tot de opslagruimte toe. Maar er is ook extra bekabeling nodig in de winkels. De RFID-labels moeten communiceren met de kassa’s. Toch wegen die extra kosten niet op tegen de voordelen van RFID als je weet wat je met RFID kunt bereiken.
 

 

Voordelen

 

De implementatie van RFID zorgt ervoor dat het personeel zich meer met de klanten kan bezighouden, wat in deze tijden van “customer experience” niet onbelangrijk is.

Fred Tielens: “Ons winkelpersoneel wil niet meer terug naar de tijd voor RFID. De werkdruk aan de kassa’s nam aanzienlijk af. En ze hebben extra tijd om onze klanten in de winkel advies te geven.”

JBC geeft geen exacte cijfers, maar geeft mee dat zeker op drukke momenten de wachttijd aan de kassa’s aanzienlijk is ingekort. De tijd die daarbij vrij komt wordt ànders ingezet.

 

Toekomst

 

JBC heeft ook reeds fase 2 van het project opgestart met Checkpoint Systems: “cycle count”. Dit houdt in dat de winkels op geregelde tijdstippen de inventaris kunnen bijhouden zodat de jaarlijkse inventaris niet meer nodig is. Fase twee moet eind dit jaar worden afgerond.

Dit is de laatste stap die het RFID-verhaal bij JBC helemaal af maakt. De kledingretailer zou dan kunnen bepalen waar de kledingstukken zich effectief bevinden in het levertraject (van leverancier tot winkel), een extra dimensie voor het voorraadbeheer.

 

De efficiëntie en tijdswinst die JBC realiseert is zeker vandaag een ontegensprekelijk voordeel voor de retailer: de consument verwacht meer gemak en beleving in de winkel en door de steeds sneller wisselende seizoenen in fashion, is een doorgedreven automatisering en controle zeker een must.

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen