Maar liefst één op de drie kmo's in Vlaanderen en Brussel voelt de impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens en noteert omzetverlies. Ze kost zelfs jobs. Dat blijkt uit een bevraging van de leden van Unizo. De ondernemersorganisatie vraagt dan ook dat minister van Mobiliteit Ben Weyts de heffing opnieuw zou evalueren.

De kosten van de kilometerheffing wegen zwaarder door dan verwacht. Een derde van de bedrijven die goederen verkopen, ontvangen of vervoeren, hebben door de kosten gelinkt aan de heffing omzetverlies geleden. Eén bedrijf op de tien zegt zelfs dat het personeel moest ontslaan of nieuwe aanwervingen moest uitstellen, omdat door de kosten van de heffing, er minder budget is.

De impact is het meest uitgesproken in de industrie: de helft van de bedrijven in die sector zegt die te voelen. Ook in de bouw (35%), de kleinhandel (23%) en de dienstensector (25%) zijn er negatieve gevolgen. Van de getroffen ondernemingen leed de helft een daling van de omzet. In 10% van de gevallen gaat het zelfs om 5% omzetverlies.

Unizo-topman Karel Van Eetvelt zegt te schrikken van deze cijfers. Ze bewijzen volgens hem dat niet elk bedrijf even snel of wendbaar is om te investeren in duurzamer transport. Ook hebben ze vaak niet de middelen om dat te doen.

Daarom vraagt Van Eetvelt dat de Vlaamse overheid de kilometerheffing opnieuw zou evalueren. Verder vraagt hij dat bedrijven die in duurzame mobiliteit willen investeren, extra steun zouden krijgen. Ook zegt hij dat de opbrengsten exclusief moeten worden geïnvesteerd in mobiliteit.