De bekende Zweedse modeketen H&M heeft een slecht jaar achter de rug. In 2017 steeg zijn omzet slechts met 3%. “Dat is duidelijk onder onze verwachtingen”, aldus topman Karl-Johan Persson. Daarom zal het bedrijf zich meer focussen op digitalisering en zal het zijn aanbod ook beter afstellen op lokale behoeften.

Hennes & Mauritz (H&M) heeft een teleurstellend jaar achter de rug. Het bedrijf behaalde een jaaromzet van 22,7 miljard euro en stijgt zo slechts 3% ten opzichte van vorig jaar. “Dat is duidelijk onder onze verwachtingen”, benadrukt Karl-Johan Persson, CEO van H&M. Toch bleek de jaarlijkse omzet nog vrij positief ten opzichte van de resultaten dat het bedrijf in het vierde kwartaal boekte. Met een daling van 2% klopte het bedrijf af op net iets meer dan 6 miljard euro. De nettowinst ging in het vierde kwartaal met bijna een derde omlaag, goed voor 408 miljoen euro.

Aanbod afstemmen op lokale behoeftes

De teleurstellende cijfers zijn vooral te wijten aan de fysieke winkels die het steeds slechter doen. Volgens de topman van het bedrijf komt dat doordat het koopgedrag van de consument de laatste jaren veranderd is. Toch houdt dat H&M niet tegen om dit jaar 390 nieuwe winkels te openen, al verdwijnen er ook 170 oude winkels.

Om de fysieke winkels weer populairder te maken bij de consument, zal H&M het aanbod beter afstemmen op de lokale behoeftes, aldus Persson. Verder hoopt het bedrijf nieuwe doelgroepen aan te trekken door zijn merkenaanbod uit te breiden. Zo zal de kledingwinkel een nieuw format openen, Afound, om onverkochte kledij toch kwijt te geraken.

Digitalisering

De topman van H&M benadrukt dat het bedrijf nog een tandje moet bijsteken op het vlak van digitalisering. De online verkoop doet het namelijk erg goed en biedt ook opportiniteiten om meer klanten aan te trekken. “In de toekomst moeten we de online en de fysieke verkoop beter met elkaar integreren zodat klanten een aangenamere winkelbeleving krijgen. Daarnaast zullen we ook een ruimer assortiment van kwaliteitsvolle producten aanbieden zodat klanten steeds waar voor hun geld krijgen”, voegt Persson er nog aan toe.

De mondiale kledingmarkt boomt en daarom is er ook voor H&M nog ruimte om te groeien, klinkt het. “Hoewel H&M wereldwijd een grote speler is, heeft het nog altijd een relatief beperkt marktaandeel. H&M mag dan al een lange weg hebben afgelegd, toch zijn we erg blij met de groeimarge die we nog in het vooruitzicht hebben en met de nieuwe opportuniteiten die zich voordoen”, aldus de CEO. “Onder de teleurstellende prestaties van de laatste tijd, zien wij dan ook redenen voor optimisme en goede lessen voor de toekomst”, besluit Persson.