Het groeiende succes van Action

Sinds de Nederlandse winkelketen Action in 2011 overgenomen werd door de Britse investeringsgroep 3i, breidde het zijn aantal winkels aanzienlijk uit. Zo startte de keten in 1993 met één winkel in Noord-Holland, maar breidde dat aantal ondertussen uit tot meer dan 650 filialen verspreid over zes landen waarvan er 141 in 2015 openden. Bovendien zag Action zijn omzet vorig jaar stijgen naar bijna 2 miljard euro, wat een stijging is van 32% tegenover de omzet in 2014.

 

Het groeiende succes dankt Action aan de combinatie van zeer lage prijzen en een voortdurend wisselend aanbod, zo ligt slechts een derde van de producten continue in de rekken. De rest van het aanbod wisselt voortdurend. Daarnaast kost een derde van het Action-assortiment 1 euro of minder, waardoor het wekelijks zo’n 5 miljoen consumenten over de vloer krijgt.

 

De laagste prijs

Aanvankelijk kocht Action voorraadoverschotten van winkels die failliet gingen of hun handel stop zetten, waardoor de Nederlandse winkelketen de producten aan bodemprijzen kon aanbieden. Door het groeiende succes, willen producenten tegenwoordig rechtstreeks met de discountwinkel onderhandelen waardoor Action nog steeds zijn lage prijzen kan hanteren. De grootste slachtoffers van het succes van de winkelketen zijn andere non-foodketens zoals Blokker en Hema, maar ook supermarkten zoals Colruyt voelen het schoentje knellen.

 

Daarnaast probeert de keten ook in zijn filialen zelf de kosten zo laag mogelijk te houden: er speelt geen muziek in de Actionwinkels, ze zijn niet telefonisch bereikbaar en een digitale-extensie met een online-assortiment heeft het niet. Ook vergeleek de Nederlandse actiegroep Rank a Brand in De Tijd de arbeidsomstandigheden zelfs met die bij de productie in lagelonenlanden. Toch creëerde Action, door de opening van 141 nieuwe winkels, in 2015 7 000 extra banen en omschrijft het zichzelf als ‘de succesvolste en leukste non-fooddiscount winkelketen’.

 

Vooruitblik

Voor 2016 kondigde Action aan zijn winkelaantal nog verder te willen uit te breiden en de 141 nieuw geopende vestigingen in 2015 te overtreffen. De landen die het meeste winkels erbij krijgen zijn Frankrijk en Duitsland, aldus Action. Daarnaast wil de Nederlandse discounter, om het groeiende succes het hoofd te bieden, twee nieuwe distributiecentra openen in Oostenrijk en Frankrijk.

 

Auteur: 

Coralie Gilissen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen