Hema opende zopas haar eerste flagship store in het centrum van Berlijn. Duitsland is de snelst groeiende markt van de Nederlandse keten. Met de komst van de eerste winkel in de hoofdstad heeft ze nu 15 winkels in Duitsland. De keuze van nieuwe winkellocaties wordt mee bepaald door de onlineverkoop en de sociale media.

Duitsland is naast Frankrijk een belangrijke groeimarkt voor Hema. Vorig jaar groeide de omzet er met bijna 24% tot 17,1 miljoen euro, onder andere dankzij nieuwe winkels in Keulen en Frankfurt. Frankrijk staat al verder in de plannen van de keten: daar werd vorig jaar een omzet van 109 miljoen geboekt (+20,4%) en werden maar liefst 20 nieuw winkels geopend. Qua omzet is Frankrijk nu bijna even groot als België (148 miljoen omzet).

De groeiplannen in Duitsland zijn eveneens ambitieus. De Nederlandse retailer is er al sinds 2002 actief, maar heeft enige tijd geleden beslist om er sneller te groeien. Met de nieuwe winkel in Berlijn erbij zijn er nu 14 vestigingen. Na de flagship store volgt in juli een tweede winkel in de hoofdstad en nieuwe vestigingen in München, Karlsruhe, Bonn, Mannheim en Heidelberg. Hema richt zich op A-locaties in de top 15 grootste steden van het land.

Webshop en sociale media

Opvallend daarbij is dat de keten haar keuze mede laat bepalen door de online verkopen en de sociale media. Volgens haar is zij de enige retailer die dat doet. Een derde van de omzet in Duitsland komt uit de webshop. Die klanten zijn voor het overgrote deel woonachtig in de top 15 grote steden van het land. Daarnaast ontvangt Hema via de sociale media veel verzoeken van Duitse klanten om een Hema-winkel te openen in hun stad. Ook deze input wordt meegenomen in de afweging voor een locatiekeuze.

In april opende Hema tevens haar eerste twee winkels in Oostenrijk, met name in het centrum van Wenen: een flagship store in de Mariahilferstrasse, de bekendste winkelstraat van de hoofdstad, en een kleinere zogenaamde ‘high traffic’ winkel in het Centraal Station.