Hema heeft er een goed eerste kwartaal op zitten. De groepsomzet steeg met bijna 5%, en de Nederlandse winkelketen wist het nettoverlies te beperken. 

De netto-omzet van Hema steeg in het eerste kwartaal van 2017 met 4,8% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging is het resultaat van een hogere like-for-likeconsumentenomzet (+2,7%), de opening van 11 nieuwe winkels en meer leveringen aan franchisenemers. 

De assortimentsvernieuwingen die de winkelketen heeft doorgevoerd, hadden ook een positieve impact op de verkoopcijfers: er werden vooral meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+9,6%) en kleding (+2,3%) verkocht. De foodomzet daalde met 0,7%, naar eigen zeggen door een sterke focus op het verminderen van derving en promo-acties.

Ook de online omzet van Hema wordt steeds groter. In vergelijking met vorig jaar, steeg die met maar liefst 44%. Al komt Hema natuurlijk van erg ver wat e-commerce betreft.

In thuisland Nederland, waar Hema het gros van zijn omzet haalt, groeide de omzet met 3,8% tot 217,9 miljoen euro. Bij ons, de tweede belangrijkste markt voor de keten, was er ook groei: de omzet steeg met 5,5% tot 33,4 miljoen. De netto-omzetgroei was echter het sterkst in Duitsland (+29,5%) en Frankrijk (+16,3%). 

Los van de positieve omzetcijfers, slaagde Hema er ook in om zijn nettoverlies te beperken. De retailer ging in het afgelopen kwartaal 12,4 miljoen euro in het rood, terwijl dat verlies een jaar eerder nog 14,7 miljoen euro bedroeg. De brutobedrijfswinst (of EBITDA), steeg met 11,4% naar 17,6 miljoen euro.