Action heeft de eerste fase van zijn logistiek centrum in Moissy-Cramayel ten noordoosten van Parijs geopend. Het DC is het eerste van de Nederlandse discounter buiten Nederland. Dit is een grote stap in de internationale expansie, die gevolgd wordt door gelijkaardige investeringen in Duitsland en in het Zuiden van Frankrijk.

Het gebouw, opgetrokken door vastgoedgroep Prologis, wordt uitgebaat door ID Logistics, een Franse specialist van de FMCG-logistiek. Die eerste fase is liefst 42.000 m² groot. In een tweede fase, nog voor de zomer van 2017, komen er nog eens 29.000 m² bij. Die is voorzien voor de zomer van 2017.

Dat Action gaat voor een distributiecentrum van in totaal 71.000 m², zegt veel over de ambities van de Nederlandse groep in Frankrijk. Die wordt dus ondersteund door ID Logistics. Bij ons niet zo gekend maar in Frankrijk (en ook buiten Europa) een topspeler.  

Met het nieuwe distributiecentrum zet Action een nieuwe stap in een ambitieuze groeistrategie. Vandaag telt de keten bijna 700 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Ook in Luxemburg en in Oostenrijk is de eerste aanzet gegeven.

Bij onze zuiderburen telt de non-fooddiscounter nu al meer dan 120 winkels (dubbel zoveel als een jaar terug). Tevens is met het Franse La Halle een akkoord ondertekend voor de overname van 15 winkels. Negen zijn inmiddels geïntegreerd. 

Internationale expansie

Action realiseerde in 2015 een omzetgroei van 32% en versnelde zijn internationale expansie, zo getuige dit nieuwe DC. De omzet over 2015 bedroeg 1,99 miljard (net geen 2 miljard, dus), tegenover 1,51 miljard in 2014. Vorig jaar breidde de groep het aantal winkels met 141 eenheden, vooral dankzij die sterke groei in Frankrijk. 

Maar ook in Duistland groeit de groep sterk. Zowel in Frankrijk als in dat land werd vorig jaar de omzet verdubbeld. Internationale expansie is immers één van de drie strategische pijlers van Action, met een versnelde uitrol van winkels in de landen waar de discounter reeds gevestigd is. De twee ander strategische assen zijn het versterken van de ‘unieke klantpropositie’ en een uitbreiding van een kosteneffectief businessmodel dat stoelt op eigen IT-systemen. 

Frankrijk en Duitsland

“Om verdere groei in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk te kunnen faciliteren wordt dit jaar gestart met de realisatie van een vierde en vijfde distributiecentrum. Deze centra worden gevestigd in de omgeving van Mannheim in Duitsland en de omgeving van Toulouse in Zuid-Frankrijk,” zei CEO Sander van der Laan in april bij de voorstelling van de jaarcijfers voor 2015. 

Uit die cijfers leren we dat de omzet nog steeds vooral in Nederland wordt gerealiseerd (1,17 miljard), gevolgd door België (409 miljoen), Frankrijk (289 miljoen) en Duitsland (169 miljoen). In Nederland telde Action eind 2015 341 winkels in Nederland, 116 in België, 120 in Frankrijk, 76 in Duitsland 1 in Luxemburg en 1 in Oostenrijk. Die cijfers zijn inmiddels achterhaald.