Een uitstervend ras: de doe-het-zelver

Een uitstervend ras: de doe-het-zelver

Jongeren weten niet meer wat klussen of tuinieren is, zo blijkt uit een exclusief onderzoek van Gondola Group naar doe-het-zelvers en tuiniers in België. Maar liefst 87,4% onder hen is ouder dan 36.

 

Exclusief onderzoek naar het koopgedrag en de getrouwheid van de tuin- en DIY-consument

 

Gondola Group polste in een online onderzoek met 2.965 deelnemers naar het profiel en de voorkeuren van doe-het-zelvers en tuinierders in ons land en zorgt daarmee voor een primeur: het is de eerste keer dat zo’n grootschalig onderzoek in België uitgevoerd werd. Eén van de opmerkelijkste resultaten van de enquête is dat doe-het-zelven niet aan jongeren besteed is: de overgrote meerderheid van klussers en tuiniers (87,4%) is ouder dan 36 en 67% is zelfs ouder dan 50. De reden?

Chris Van Wesemael, expert non food bij Gondola: "Jongeren kopen steeds later een woning en huren langer of blijven langer thuis wonen, wat gevolgen heeft voor de mate waarin ze geld en tijd investeren in tuinieren en klussen. Toch wijzen de cijfers er ook op dat jongeren bij de uiteindelijke aankoop van een woning vrij weinig klussen of tuinieren, hoewel ze daarmee vaak geld kunnen uitsparen. Woningen en tuinen worden ook kleiner."

De klussers en tuiniers zijn dan ook in hoofdzaak huiseigenaars (89%) met een tuin (93%).

Nog een belangrijke vaststelling: wie tuiniert of doe-het-zelft, steekt er veel tijd in. Een groot aantal van de ondervraagden (bijna 40%) werkt verschillende keren per week in de tuin en steekt meerdere malen per week de handen uit de mouwen om te doe-het-zelven. Bijna 35% tuiniert of klust (28%) wekelijks. Nochtans loopt de Belg niet hoog op met zijn eigen kunnen. Slechts 5% vindt zichzelf evengoed als een professional, en in totaal vindt 44% zichzelf ondermaats: eerder slecht, iemand die hulp nodig heeft of een totale nul. Nochtans doe-het-zelven we omdat we het leuk vinden: maar liefst 61,6% zegt het graag te doen, terwijl 56,1% het doet om geld te besparen. Bij tuinieren zien de cijfers er iets anders uit: 61,2% doet het graag, 25,6% omdat ze er geld mee kunnen uitsparen en 38,3% doet het omdat het moet.

 

Hoe zit het met de vervrouwelijking van doe-het-zelven en tuinieren, waar al lang over gesproken wordt? Niet zo goed, blijkt uit het onderzoek van Gondola Group. Bij de enquête waren maar liefst 81% van de respondenten mannelijk. Het zijn ook vooral mannen die beslissen over de aankopen: 59,4% van de klussers en tuiniers kiest alleen over wat er gekocht wordt, en bij de mannen ligt dat percentage zelfs op 62%. Klussers doen ook frequent aankopen: 72% koopt minstens maandelijks iets, bij tuiniers is dat maar 33%. In bijna de helft van de gevallen is dat bij tuinieren slechts enkele keren per jaar (48,9%). Prijs, kwaliteit en de verhouding tussen de twee zijn de belangrijkste criteria bij de aankoop van een product. Bij de keuze van een retailer speelt echter ook het aangeboden assortiment en wat tuin betreft ook de daadwerkelijke voorraad een grote rol.

 

Valse trouw

 

Meer dan 2 op drie consumenten heeft een favoriete winkel, vooral wat doe-het-zelf betreft.

Doe-het-zelvers en tuiniers lijken op het eerste gezicht ook trouw aan die winkel: respectievelijk 78% en 69% zegt meestal bij zijn of haar favoriete winkel te kopen. 

Op de vraag echter waar men in eerste instantie langs gaat als men tot een aankoop moet over gaan, kiest 20% voor nabijheid, 34% voor de goedkoopste winkel. 88% geeft bovendien aan voor een andere winkel te kiezen als er ergens een promotie is, terwijl consumenten gemiddeld een getrouwheidskaart bij drie verschillende winkels hebben. Winkels kunnen dus zeker nog werken aan klantengetrouwheid.

 

 

Kort samengevat ziet de toekomst er voor de doe-het-zelf en tuinbranche niet zo rooskleurig uit: het klantenbestand is oud en de consument is helemaal niet zo trouw. De opportuniteiten liggen dan weer in het ondersteunen van de consument die het moeilijk heeft met klussen en tuinieren en bij het aanboren van een nieuw publiek: vrouwen en jongeren. 

 

Gondola Homing Experience voerde de enquête samen met The Retail Academy uit bij 2.965 Belgen, in de periode augustus-september 2017. Consumenten werden uitgenodigd om deel te nemen via e-mail en via de newsletters van Gamma en Hubo. De doelgroep bestond uit tuiniers en doe-het-zelvers in België. Het onderzoek werd uitgevoerd om na te gaan waarom consumenten producten kopen bij een bepaalde retailer, wat ze belangrijk vinden en hoe loyaal ze zijn tegenover één of meer retailers.

 

De key learnings van het onderzoek kan je hier downloaden.

Wie geïnteresseerd is in de uitgebreide analyse van de resultaten, kan deze hier bestellen

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen