E-commerce in Garden en DIY: laat maar nuttig?

Gondola Homing Experience

Niemand kan om de vaststelling heen dat e-commerce in de tuin- en doe-het-zelfbranche nu pas van start gaat. Voor één keer is dat niet alleen in België het geval, ook in Nederland hinkt men achterop in vergelijking met andere sectoren. Het is treffend dat op de jaarlijkse “Nationale Doe-het-zelfsessie”, een organisatie van onze Nederlandse collega’s van vakblad MIX, expliciet werd vermeld dat voor het eerst zuivere e-retailers aanwezig waren.

 

(Lees ook ons verslag De Nederlandse Doe-het-Zelfmarkt groeit opnieuw)

Nederland

Die sessie stond trouwens in het teken van e-commerce. Het contrast tussen twee sprekers, Annemart Tielens van Intergamma en Claudia Willemsen (kleertjes.com) was opvallend. Deze laatste startte in 2003 op een zolderkamertje met een outlet-webshop. Bij Intergamma kwamen in … 2011 “de eerste signalen vanuit de bouwmarkten om iets te veranderen”. Toen had Claudia haar kleertjes.com al verkocht met een omzet van €12mio en 65 FTE-personeel!

Intergamma deed er dan nog enkele jaren over om alles tot in de puntjes klaar te hebben en uit te rollen. Het mag gezegd, wel meteen met een totaalaanpak tot en met de e-shop ín de fysieke winkels. In DIY heeft inmiddels iedere speler wel een (beperkte) webshop. Tuin hinkt echter nog verder achterop en vaak blijft het aanbod beperkt tot boeketten. In Nederland is Welkoop sinds 22 februari met alle winkels en een haast volledig assortiment online gegaan, met succes. Men bekijkt het daar als onderdeel van een totaalstrategie, niet als strategie op zich. Het web geeft hun de mogelijkheid meteen nationaal aanwezig te zijn, zonder nieuwe vestigingen te moeten openen. 

 

België

In België begint nu ook elke DHZ-retailer die naam waard zich op e-commerce te storten. Ook hier blijft tuin weer het lelijke eendje. De nieuwe website van Aveve bijvoorbeeld laat enkel toe boodschappenlijstjes samen te stellen. Geen wonder dat A-merken dan achter de schermen drukdoende zijn om zelf e-commerce op te starten.

De vraag die zich hierbij stelt, is of deze producten zich misschien minder lenen tot online-verkoop. Het antwoord is “waarom niet?”. Zijn we vergeten dat we decennia geleden al zaden, bloemen en planten bestelden in catalogi, de voorlopers van e-commerce? Die werden toen netjes aan huis geleverd. Of denkt men dat omvangrijke producten zich er niet toe lenen? Ik vermoed eerder het omgekeerde: bouwmaterialen worden al jaar en dag aan huis gebracht en ook in andere sectoren is dit een onbestaand probleem. Of hoe verklaar je anders het succes van online besteld wit- en bruingoed? Het missen van “winkelbeleving”, het voelen van producten is voor een groot deel van tuin- en DIY-assortimenten ook geen thema. Of woelt u in de winkel voor het kopen met de hand door de diverse soorten potgrond? Oh ja, u ruikt natuurlijk aan het timmerhout en snuift gretig het stof op van cement en plaaster alvorens uw keuze te maken.

 

Zelfgenoegzaamheid

Dat tuin- en DIY zich de afgelopen jaren verkeken hebben op de noodzaak van online, en nu aankijken tegen een achterstand t.o.v. pure players zoals bol.com kan maar één verklaring hebben. Het ging té goed in de branche, zowel in Nederland als in België. In ons land hebben we nauwelijks de crisis gevoeld, hoogstwaarschijnlijk dankzij de “baksteen in de maag”. In Nederland kende men jaren van double digit groei en toen de crisis daar dan ongemeen hard toesloeg, dacht men enerzijds dat het nooit zo’n vaart zou lopen (“zo’n slechte cijfers herhalen zich niet elk jaar”) en was men anderzijds totaal niet klaar voor een online-avontuur. Net zoals cataloog-verkopers zoals La Redoute of Neckermann zich de kaas voor de neus zagen wegpikken door nieuwe “onervaren” online retailers, heeft men ook in DIY en Tuin te lang gedacht dat het zo’n vaart niet zou lopen.

 

Is men (te) laat met online? Daar kunnen we volmondig “ja” op zeggen. Is het alsnog nuttig zich in het avontuur te storten? Ook hier luidt het antwoord “ja”. Tenzij men de steeds groeiende groep consumenten van Generation Y en binnenkort Generation Z liever niet bedient en stilaan wacht tot er geen babyboomers meer zijn die naar een oubollige winkel komen.

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen