Vandaag opende de winkel ‘Coolblue XXL’ in Den Haag zijn deuren. Met een oppervlakte van zo'n 2.600 m² is het de grootste winkel van de online retailer. Zij is nog groter dan de eerste XXL-winkel, die enkele weken geleden in Amsterdam werd geopend. Die is ‘slechts’ 1.700 m² groot. Deze opening bevestigt de trend naar meer omnichannel.

De XXL-winkel in Den Haag zo’n zeven keer groter dan de andere winkels van Coolblue in Nederland en België. Ook is het productassortiment in dit winkelconcept sterk uitgebreid: klanten kunnen er meer dan 1.250 producten uitproberen. Alle uitgestalde producten en accessoires zijn op voorraad. Daarnaast kunnen ze er terecht voor gespecialiseerd advies, het afhalen van online bestellingen en service na aankoop.

In de winkel zijn ‘productwerelden’ gecreëerd voor bijvoorbeeld televisies, computers, witgoed, telefonie, keukenapparatuur en dergelijke. Elke afdeling heeft gespecialiseerd personeel. “Nieuw in deze winkel is een demokeuken en een demoruimte waar onze specialisten workshops en trainingen geven”, zegt topman Pieter Zwart.  Volgens hem hebben klanten vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even vasthouden en uitproberen.

Coolblue telt sinds vandaag negen vestigingen, waarvan zes in Nederland en drie in België. Volgens Zwart zou dat aantal kunnen groeien tot 25 winkels.

Omgekeerde wereld?

Tot zo’n twee jaar geleden werd ervan uitgegaan dat fysieke winkels onder druk van de ‘pure players’ uit het straatbeeld zouden verdwijnen en dat winkelcentra zouden moeten sluiten. Inmiddels is die trends afgeblokt. In Nederland groeide de omzet van de fysieke winkels  dit jaar met 5,6%. Dat is veel minder dan de omzetgroei van de omnichannelspelers (24%) en van de pure players (18%).

Het lijkt dan ook niet logisch dat onlineretailers zoals Coolblue investeren in fysieke winkels. De uitleg is deels dat de consument de producten wil voelen en uitproberen: steeds vaker shopt hij online en maar koopt hij offline. Maar de belangrijkste reden is het gebrek aan rendabiliteit van het ‘pure player’-model. Al boeken de webwinkels jaarlijks een bovengemiddelde omzetgroei, ze draaien nog steeds met verlies. Met name de logistieke kosten, de gratis leveringen en de retours vreten aan de marges.