Begin 2017 kon u in een exclusief interview met Walter Stevens, CEO West- en Zuid-Europa, lezen dat de afdeling consumer een doelbewuste strategie heeft ontwikkeld onder de naam “growth by innovation” en blijvend investeert in R&D om deze strategie kracht bij te zetten.

Sterke omzetgroei.

De permanente innovaties werpen duidelijk hun vruchten af. Compo France kan over de eerste jaarhelft een groei van maar liefst 24% optekenen. Ook in de Benelux kent Compo een sterke groei.

De ene onderscheiding na de andere.

Compo kon ook op andere vlakken winnen. Op de jaarlijkse uitreiking van de “Trophées Jardiplus” in Frankrijk stond het bedrijf meermaals op het podium en kaapte zo niet minder dan 5 medailles weg. Daaronder goud in de catagorie “Beste leverancier voor synthetische meststoffen”. Opmerkelijk is echter ook de herverkiezing van een Belg als manager van het jaar in de tuinbranche in Frankrijk. Kristian Van de Cauter, Sales & Marketing Director Compo France SAS had de eer om als eerste deze onderscheiding twee jaar na elkaar in ontvangst te mogen nemen.

Kristian ziet dit echter veel meer als een beloning voor het ganse team: “Ik werk liever in de schaduw en sta graag dicht bij de klant. Deze onderscheiding is een overwinning voor mijn ganse team. Mijn taak bestaat erin de juiste personen op de juiste plaats te zetten en zo het team te laten excelleren. We zijn (in Frankrijk, NVDO) niet de grootste, dus moeten we de snelste zijn en dat kan enkel als elk onderdeel van het team mee wil.

Innoveren en aanpassen aan de markt.

De innovaties zijn niet alleen terug te vinden op productniveau. Ook strategisch zet Compo stappen, bijvoorbeeld wat betreft merken, daarbij rekening houdend met de lokale marktgegevens. In de Benelux werd zo dit jaar het nieuwe assortiment “Barrière insect” huishoudinsecticiden gelanceerd, echter in tegenstelling tot Frankrijk niet onder die aparte merknaam, maar als sub-brand van het Compo merk.

In Frankrijk wordt vanaf 1 oktober ook de distributiestrategie aangepast aan de gewijzigde marktpositie van Compo en haar verschillende merken. Het eigen salesteam dat tot nu toe enkel de GSA (Grandes Surfaces Alimentaires) behartigde, zal daar ook de zogeheten “Libre Service Agricole” (Gamm vert en Apex) bijnemen en de tuincentra en DIY-ketens zullen, op enkele uitzonderingen na, door een nieuwe verdeler worden verzorgd (Leduc-Lubot). Het team wordt versterkt én er wordt ook 2 miljoen geïnvesteerd in de Franse productiesite met het oog op een geoptimaliseerde productiviteit en daardoor een stijging van 30% qua capaciteit van de fabriek.

De kersverse “Manager de l’année” vat het als volgt samen: “In veel bedrijven houdt men zich te veel bezig met de vraag “waarom iets niet werkt” in de markt. Wij staan veel dynamischer in de markt en denken eerder in termen van 'Wat moeten we doen opdat het zou werken'. Ik vergelijk dat graag met het half lege of half volle glas. In plaats van het glas op de ene of de andere manier te bekijken, kan je het beter bijvullen!”

Bij zoveel optimisme, kunnen we niet anders dan afsluiten met “Santé, op de Manager de l’Année”!