Het Britse investeringsfonds Alteri neemt speelgoedketen Intertoys over, met inbegrip van alle winkels van Bart Smit en Toys XL.

De speelgoedketens van Blokker stonden al enkele maanden te koop. De noodlijdende retailgroep besliste in mei dit jaar zich voortaan exclusief te focussen op vlaggenschip Blokker. De overige winkelketens van het concern, waaronder Bart Smit, Xenos, Leen Bakker en Big Bazar, werden allemaal te koop gezet. Leen Bakker werd al snel verkocht, en nu werd ook voor Intertoys en Bart Smit een overnemer gevonden.

Blokker Holding en het Britse Alteri hebben een akkoord bereikt over de verkoop van speelgoedketen Intertoys, inclusief alle winkels van Bart Smit en Toys XL. Blokker was namelijk alle Bart Smit en Toys XL- winkels in Nederland aan het ombouwen tot vestigingen van Intertoys. De ombouwoperatie van Bart Smit-winkels naar Intertoys is inmiddels voltooid, op 13 winkels in Nederland en de Bart Smit-winkels België na. De Toys XL-winkels worden voor het eind van het jaar omgedoopt tot Intertoys. 

In totaal exploiteert Intertoys, dat in 1976 werd opgericht in Gouda, circa 500 winkels (inclusief ruim 100 franchisewinkels) in heel Nederland, België, Duitsland en Luxemburg, evenals een of meerdere webshops in deze landen. 

Volgens Blokker zijn Intertoys en Bart Smit in goede handen bij de overnemer. “Alteri heeft uitgebreide ervaring op het gebied van en zet zich in voor het transformeren en vernieuwen van retailbedrijven met als doel het behalen en behouden van een duurzaam concurrentievoordeel”, klinkt het.

Gavin George, CEO Alteri: “Wij kijken ernaar uit om met de collega’s en franchisenemers van Intertoys, verder gebruik te maken van de sterke positie die Intertoys inneemt op de speelgoedmarkt. Samen met hen willen we Intertoys verder omvormen naar een omnichannel retailbedrijf, waarmee de gezondheid van de onderneming het beste is geborgd. Hoewel de speelgoedmarkt een aantal moeilijke jaren achter de rug heeft, is het ons uiteindelijke streven van Intertoys een volledig op de klant gericht bedrijf te maken, waar klanten hun weg kunnen vinden in relevante, aantrekkelijke en nabij gelegen winkels die naadloos aansluiten bij de online dienstverlening en de webshops.”