Blokker wordt volledig ‘Bricks & Clicks’. Het bedrijf voegt het aanbod van de fysieke winkels (‘bricks’) en haar webwinkel (‘clicks’) samen, waardoor het aanbod niet alleen consistenter wordt maar ook beter is afgestemd op de klant. Toch is er ook een keerzijde aan de medaille: 14 jobs in Nederland worden geschrapt.

Tot nu toe opereerden de webwinkel en de fysieke winkels van Blokker nog los van elkaar, zodat het bedrijf snel een sterke positie online kon opbouwen. Maar daar komt nu dus verandering in, met de samenvoeging van de online en offline winkels. Eerder is al besloten om het distributiecentrum (DC) in Geldermalsen (dat gericht is op de fysieke winkels) en het DC in Gouda (dat gericht is op de webshop) te integreren. Het bestaande distributiecentrum in Geldermalsen wordt daarom omgebouwd tot een hypermodern ‘omnichannel DC’. De integratie moet na de zomer zijn afgerond.

Vorige maand werden ook de winkelorganisatie en de e-commerceorganisatie al in één kantoorpand in Amsterdam samengevoegd. In de winkels worden de bestelzuilen voor online bestellingen meer zichtbaar en helpen ze, net als de webshop, de klanten beter in het gehele selectie- en aankoopproces. Klanten krijgen daarnaast meer keuze in bezorg- en ophaalmogelijkheden. Douwe Egberts-waardepunten, waarmee al jarenlang exclusief in de Nederlandse Blokkerwinkels kan worden betaald, kunnen sinds kort bijvoorbeeld ook in de webshop worden gebruikt.

De samenvoeging tot ‘bricks & clicks’ is onderdeel van de groeistrategie die onder de huidige Blokker directie is ingezet. Toch is er ook een keerzijde aan de medaille: door de samenvoeging komen namelijk 14 jobs in Nederland op de helling te staan. Blokker heeft hiervoor een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad ingediend. De Nederlandse keten benadrukt wel dat het zo veel mogelijk medewerkers wil herplaatsen binnen het bedrijf.